Khasiat Daun Kemangi


Assalamualaikum ...


Kemangi ? Apa tu Kemangi ?
Ya , pokok Kemangi
Rasanya ada yang dah biasa dengan pokok kemangi ni .
Daun Kemangi ni boleh dimakan buat ulam 
juga boleh dicampur dalam masakan .

Khasiat Daun Kemangi


Rasa daun kemangi ni lebih kurang macam daun selasih .
Bukan hanya sekadar daun biasa , 
tapi juga boleh berkhasiat untuk merawat penyakit . 
Mengamalkan memakan daun kemangi ni dapat ; 


1.  Pemulihan Kesehatan

Daun kemangi dipercayai dapat mempertajam memori selain itu juga sangat baik untuk kesehatan perut . Dapat juga meningkatkan antibodi melalui kandungan beta karotennya . Ia juga dapat memperbaiki sel - sel yang rosak malah dapat merawat radikal bebas .

2.  Demam 

Daun kemangi juga dapat membantu mencegah demam berdarah dan malaria. Sekiranya suhu demam tinggi, anda anda boleh menggunakan daun kemangi dengan buah pelaga direbus bersama setengah liter air, mencampurkan dengan gula atau susu jika mahu .

3.  Batuk

Daun kemangi juga berperan dalam obat batuk Ayurvedic dan ekspektoran. Manfaat daun kemangi untuk membantu memobilisasi lendir di bronkitis dan asma. 

4.  Sakit Tekak

Untuk mengobati sakit tekak , rebus daun kemangi atau menjadikannya ubat berkumur yang digunakan dua kali sehari.

5.  Gangguan Pernapasan

Anda dapat merebus daun kemangi dengan campuran madu dan halia yang bermanfaat untuk influenza, asma dan bronkitis. Kalau tak suka rasa halia , boleh gantikan dengan cengkeh dan sedikit garam yang sangat berkhasiat terutama untuk influenza.

6.  Batu Ginjal

Manfaat lain yang dihasilkan dari daun kemangi adalah membantu anda dalam meringankan gangguan ginjal. Anda dapat membuat jus daun kemangi dengan campuran madu, anda dapat meminum secara teratur selama 6 bulan untuk mengurangi gangguan batu ginjal secara alami.

7.  Penyakit Jantung

Daun Kemangi mempunyai manfaat yang menguntungkan untuk kesehatan jantung. Dalam beberapa kes , daun kemangi dapat meringankan  penyakit jantung dan  mengurangi tingkat kolesterol darah.

8.  Stres

Daun Kemangi memiliki 'adaptogen' atau agen anti-stres. Penelitian menunjukkan bahwa daun kemangi  mampu memberikan perlindungan yang signifikan terhadap stres. Bahkan anda yang ingin mencegah stres dalam beberapa pekerjaan yang sedang dihadapi boleh menghidu bau daun kemangi . Dua kali sehari sudah memadai untuk mencegah stres.



9.  Infeksi Mulut

Daun kemangi akan membantu dalam mengurangkan infeksi di mulut. Anda dapat mengunyah beberapa lembar daun kemangi untuk penyembuhan .

Khasiat Daun Kemangi


10.  Gangguan kulit

Beberapa gangguan kulit seperti kurap sering kali menggangu anda, selain menggangu kepercayaan diri juga dapat membuat anda tidak nyaman. Daun kemangi yang di jus dapat membantu meringankan kurap dan penyakit kulit lainnya. Hal ini  juga telah berhasil dicoba oleh beberapa naturopaths dalam pengobatan leucoderma.

11.  Meringankan Sakit Kepala

Daun kemangi dapat meringank sakit kepala. Rebusan daun kemangi dapat meringankan gangguan ini, anda dapat menumbuk dengan daun cendana kemudian tepekkan di bahagian dahi atau area kepala yang sakit.

12.  Gangguan Mata

Daun kemangi dapat dijadikan obat yang efektif untuk sakit mata meskipun umumnya gangguan mata disebabkan oleh kekurangan vitamin A.

13. Meredakan Perut Kembung .

Anda hanya perlu rebus daun kemangi dengan bawang merah yang kemudian dicampur dengan minyak kelapa . Kemudian , sapukan pada perut .

14. Mencegah Kemandulan .

Zat arqinin dalam daun kemangi dapat memperkuat daya hidup spema sehingga dapat mencegah kemandulan . Zat euqenol dan apiqenin fenkhona dapat membantu meningkatkan kualiti ereksi dan mencegah ejakulasi dini .

15. Melancarkan Aliran Darah .

Kandungan magnesiumnya dapat membantu merelakskan jantung dan juga pembuluh darah sehingga menjaga aliran darah untuk tetap lancar .

16 . Mangatasi Panau .

Ambil sengenggam daun kemangi dan cuci bersih . Setelah itu ramas hingga hancur . Campurkan dengan sedikit kapur sirih dan sapukan pada kulit yang berpanau . Buat 2 kali sehari .

17. Menghilangkan Rasa Mual .

Keringkan daun kemangi dan bancuh macam bancuh daun teh . Minum airnya 2 kali sehari . Insha Allah , mual akan hilang serta menghalau flu datang .

18 . Mengubati Sawan .

Ambil daun kemangi kira - kira 50 helai , cuci bersih . Kunyah daun tu antara  2 hingga 3 minit . Telan daun kemangi tu kemudian minum air suam . Kalau nak nampak kesan yang cepat , buat 3 kali sehari .

19. Menghilangkan Bau Mulut .

Rendam daun , biji dan akar  kemangi . Bersihkan dan rendam dalam air panas . Tambahkan air tu dengan gula batu atau madu . Minum setiap pagi sebelum breakfast .

20 . Membantu Pertumbuhan Tulang .

Kalsium dan fosforus berperanan penting dalam mengatur pembentukan dan pertumbuhan tulang . Kandungan astenol dan boron dalam daun kemangi berperanan aktif dalam merangsang fungsi kerja hormon estrogen dan juga hormon endrogen serta mencegah pereputan tulang .

Sumber 




Khasiat Daun Kemangi

Pokok kemangi yang dah berbunga .
Bunga tu akan kuarkan biji dan berwarna hitam bila dah tua .
Bila dah hitam dan kering , ambil dan taburkan .
Insha Allah , akan tumbuh .




BACA JUGA :

Khasiat Daun Tenggek Burung

Khasiat Daun Sireh Pasir

Khasiat Sayur Meranti

Khasiat Daun Kaduk







12 Sila komen:

  1. Tak tahu pula tentang daun ni. tapi sekarang tengah cuba dalam packet daun stevia. Kurang calorie sesuai untuk diet ^^

    ReplyDelete
  2. Banyaknya khasiat dia, tapi tak pernah jumpa daun kemangi ni.

    ReplyDelete
  3. Saya cuma tau Teluk Kemang, tak tau pula ada tumbuhan bernama kemang.....

    ReplyDelete
  4. Waa..suke singgah cni sbb bykkk sgt info yg xpnah dgr pun b4 ni..nice share :)

    Tp kn..xpnah jmp pun pokok ni..mne nk dpt ek?

    ReplyDelete
  5. pernah dengar...tpi blom pernah makan...thanks for the share...

    ReplyDelete
  6. first time dengar tp banyak sungguh khasiatnya

    ReplyDelete
  7. banyak tumbuh ne dekat rumah mak...
    banyak manfaat nye..

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...