Sebab Kek Jatuh



ASSALAMUALAIKUM ...


Dulu masa mula - mula mencuba buat kek , kek jatuh ni perkara biasa . Masa tu tak ada mr. google lagi . Yang ada hanyalah resepi di dalam majalah saja . Timbang pun kadang ada kadang tidak . Kalau menjadi kek tu , memang jakun lah jadinya .

Sebab Kek Jatuh



Sebab Kek Jatuh


Kek jatuh ? Mesti la sakit hati . Kita bersemangat sungguh mengadun kek . Adun bahan - bahan ikut ukuran yang di beri . Bakar pun ikut suhu yang ditetapkan . Bila nak keluarkan dari oven , alamak , mendap ! Alahaiiii .......


Ada beberapa sebab yang korang kena tahu kenapa kek yang korang buat tu jatuh . Antaranya :


1. Kek tak cukup masak .




Jadi pastikan kek betul - betul masak . Boleh uji guna lidi satay atau garfu , cuckkan pada kek . Kalau tak de kesan melekat ( bersih jer ) lidi dan garfu tuh , maknanya kek sudah masak . Kalau sebaliknya , kena lah masukkan semula ke dalam oven .


2. Suhu oven tak cukup panas .




Korang kena pastikan oven tu bersuhu 180 darjah celsius sebelum bakar kek . Setiap oven ada guide untuk bakar kek . Korang cuma perlu ikut suhu yang dicadangkan untuk bakar kek kat guide tuh .


3. Kek korang tak cukup udara .




Korang kena pastikan adunan betul - betul dipukul sebati terutamanya ketika 
  • memukul mentega dengan gula 
  • memasukkan telur
  • mengacau tepung dalam adunan 

4. Untuk memerangkap udara 


Korang perlu ayak tepung dan bahan penaik sebelum mencampurkannya dalam adunan kek .

5. Tutup suis dan biarkan kek di dalam oven sebentar 


Kalau korang buat kek keju , korang kena tutup suis oven , biarkan pintu oven terbuka sebentar . ini untuk elak kek korang mendap / pecah selepas dikeluarkan .

Ikut Langkah Dengan Betul


Senang citer , kalau resepi tu kata A , korang buatlah A juga jangan pulak memandai nak buat B . Haruslah tak menjadi kan . Makanya , ikut langkah dengan betul . Insha Allah , kek korang tak jatuh .









7 comments:

  1. hehe, kekdg ada trsilap buat smpai rsa tepung la, kurng gula la..memcm..hehe..tpi yg peliknya wlaupun kek xjadi, sentiasa habis..hehehe..

    ReplyDelete
  2. la, ingatkan tadi, kek jatuh ke lantai..hehee

    ReplyDelete
  3. Kalu kt tmpt sy diorg pggl kek bantat...sbb betul2 tau ni bkn lucah ;)

    ReplyDelete
  4. Bila la Zumal nak buat kek... asyik pending jer :)

    ReplyDelete
  5. Hahaha...tiru macam saya~ tak pernah pun buat kek kat rumah! Hiks!

    Oh... tapikan kita ada satu kawan alam maya ni buat apa pun menjadi aje walaupun katanya main campak baling ikut suka hati dia jerk!

    ReplyDelete
  6. loh jatuh tu mendap ke ingatkan jatuh dari tangan ehehehe

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...