KELEBIHAN MANDI SEBELUM SUBUH


Ramai orang malas nak mandi sebelum subuh jika tak bekerja sebab malas nak bagun pagi . Tetapi kalau anda melakukan solat subuh setiap pagi , tentu anda juga perlu bangun . Jadinya , korang kena rajinkan diri mandi dulu sebelum solat subuh di hari cuti sebab banyak kelebihan mandi sebelum subuh ni .


KELEBIHAN MANDI SEBELUM SUBUH




KELEBIHAN MANDI SEBELUM SUBUH


Menurut kajian sains , kandungan gas ozon pada waktu pagi lebih tinggi dari waktu lain . Kalau korang mandi sebelum subuh , korang akan mendapat manfaatnya . Antaranya :

1. KULIT LEBIH LEMBUT DAN HALUS


Mandi gunakan air sejuk akan kurangkan lingkaran hitam kat bawah mata . Kuku akan jadi kuat , sihat dan tak mudah retak . Malah kulit jadi lebih lembut dan halus .

2. MELANCARKAN PEREDARAN DARAH


Bila peredaran darah lancar , badan pun jadi sihat dan bertenaga . U olls pun boleh wat aktiviti harian tanpa rasa letih .

3. MENINGKATKAN KESUBURAN 


Kesihatan badan kita akan dapat reaksi yang positif . Jadi , dapatlah meningkatkan hormon testosteron pada lelaki dan hormon estrogen pada wanita .


4. MENGURANGKAN RISIKO DARAH TINGGI


In shaaa Allah , jika u olls amalkan selalu , penyakit akan sembuh .

5. MENGURANGKAN TEKANAN SERTA TENANG


Air yang sejuk akan melancarkan kembali pengaliran darah selepas lama berbaring . Ini cara yang paling baik menghilangkan tekanan .

6. MENINGKATKAN SEL DARAH PUTIH


Bila sel darah putih banyak , daya tahan penyakit dan tubuh badan boleh melawan virus . Jadi , tak mudahlah  korang dapat penyakit .

Jadi kalau nak badan lebih sihat serta kesihatan yang baik , nak kurangkan penyakit yang ada / nak sembuhkan , rajinkanlah diri tu mandi sebelum subuh ya .






8 comments:

  1. hehhee... sejuk lah madin b4 subuh... huk3...

    ReplyDelete
  2. hahah ena paling liat nak mandy masa subuh tu.. huihuihui.... kalau mandy, mesti termenung kejaop cari mood nak mandy... gagagaga

    ReplyDelete
  3. O.. macam 2 rupanya.. LIKE entri ni! he2..

    done singgah sini, jom singgah sana lak.. hee.. klik2 sekali yea.. =)
    http://tengkubutang.blogspot.com/2013/03/jom-main-kelik2-nak-u-kelik-i-i-kelik-u.html

    ReplyDelete
  4. tweheheheheeee..banyaknya kelebihannya...

    tapi...

    saya takut ayaq, ayaq paip kat sini sejuk sgt..
    hehe, kalo mandi awal pagi kena masak ayaq panas...

    Macam bdk2 kan...hehee

    ReplyDelete
  5. Selalu mandi selepas subuh ☺☺. Thanks for the info.

    ReplyDelete
  6. Dulu masa zaman belajar pukul 5 pg dh mandi sbb xnak berebut bilik air dgn pelajar lain...skrg dh malas...ruginya..

    ReplyDelete
  7. byk kelebihannya rupanya..
    tapi sy jarang2 la mandi waktu camni...

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...