Dodol Berkacang ...


Assalamualaikum ...



Kisah bermula bila angah datang beraya bawa buah tangan ... dodol .
Kami memang peminat dodol ...
Tapi bila  cubit jer dodol tuh , alamak !
Bukan tepung pulut da ...
tepung beras rupanya ...
mungkin nisbah tepung beras lebih banyak daripada tepung pulut !

Maka bermula lah kegatalan hambo nak menghasilkan yang asli .
Pi dapur , selak kabinet , ada lak tepung pulut .
Buka peti sejuk , ada juga santan kotak .
Yes ! Maka bermula lah projek ...



Dodol tu hambo potong kecil - kecil , 
masukkan dalam kuali .
Pastu amik separuh daripada santan kotak dan bancuh dengan air .
Masukkan juga daun pandan .
Hambo ni pakar campak mencampak .
Jadi , tak reti ler nak bagi nisbah air tu .



Ambil separuh lagi santan kotak , 
tepung pulut dan bancuh dengan air .
Kacau semuanya jangan sampai berbiji .

Bila dodol dalam kuali dah cair dan sebati dengan santan ,
masukkan lah adunan kat atas nih .



Bersemangat sungguh anak buah ni menolong kacau dodol .
Ambil shift ... heheheee 
Dah tak sabor nak makan sebenarnya ...



Setelah beberapa jam , akak hambo pun cakap ;
" sebab tuh orang zaman dulu kalau buat dodol gotong royong .
Pas tu bagi sama rata .
Kalau tak memang boleh jadi buka puasa ,
sebab tak larat nak kacau dodol !

Memang sungguh lama . 
Hambo sempat menyambil sangan ( goreng tanpa minyak ) 
kacang tanah dan bijan !
Dah tu , ada masa lagi pi buang kulit kacang sebiji demi sebiji ,
tapi dodol masih tak pekat dan likat ...
hah hah hah ...



Akhirnya , hambo surrender sebab dah tak larat .
Lembek pun lembeklah .
Janji boleh makan .
Jangan gelak yo .
Cian hambo tau ...



Hambo tumbuk kasar kacang tu dan capurkan dengan bijan hitam .
Pastu pi golekkan dodol kat atasnya .
Jadi , senang nak makan , tak lekat kat jari .



Inilah hasilnya .
Bukan golek kat kacang dan bijan ,
 tapi campurkan dengan kacang dan bijan .



Taaaraaa ... inilah hasilnya !
Kacang kat dodol tuh bagi rasa lemak dan bijan tu rangup lah .
Jemput makan ....






11 Sila komen:

  1. Wah nampak sedap jer dodol kacang ni :). Saya pun suka makan dodol.

    ReplyDelete
  2. rajinnya Vee..anak buah pun rajin membantu..:)

    ReplyDelete
  3. wah mmg terbaik lah ni, KA Pun suka dodol2 ni !

    ReplyDelete
  4. kalau nak raya,MIL akak buat dari pagi..sampai ke petang...mula2 kacau,ringan je..bila dah pekat,likat,meletup2..time tu ramai yg surrender...guna pengacau dari pelepah kelapa hehe..supaya tak terpercik kat tgn..

    ReplyDelete
  5. BUNDA PUN SUKA DODOL...TAHUN NI TAKDER REZKI...

    ReplyDelete
  6. Heee... pandailah Vee. Kakak tetiba teringin pulak nak merasa. Kakak tak suka sangat dodol sebab manis tapi bila Vee buat masuk kekacang/bijan tu mesti sedap sebab kakak suka kekacang:)

    ReplyDelete
  7. LM suka mkn dodol tp ni first time nmpk siap ada kacang

    ReplyDelete
  8. akak dodol upah orang buat.. lagipun keluarga akak ada tragedi dodol yang buatkan kami tak nak buat dodol...

    ReplyDelete
  9. wah nampak sedap vee..kita selalu makan dodol yang kecil-kecil macam-macam perisa tu..sedap..tapi memang susah nak buat dodol nikan..

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...