Alahai Tauge Kacang Soya


Assalamualaikum ...

Beberapa hari ni , man in the house suka beli tauge kacang soya .
Kalau tengok drama korea ( peminat tegar katakan )
tauge kacang soya ni mereka masak sup bersama tauhu .
My kakak lak lebih suka masak tumis / goreng .
Dah tu jer yang dia masak 2/3 kali .
... heh heh .


Alahai Tauge Kacang Soya


Sila abaikan ekornya ya .
Dah banyak macam tu 
memang tak de yang sanggup nak membuangnya .
Kecuali kalau memang dah tak de keje .
Tapi kalau dapat mak kertua susu cap junjung ( iklan ) ,
wajiblah ko buang kan !
... heh heh .

Vee tak pernah makan lagi tauge kacang soya ni
secara mentah aka ulam .
Macam tak sesuai jer .
Mungkin akan cuba juga nanti .

Bagi sesapa yang tak pernah lagi makan tauge kacang soya ni ,
kat tengah badannya ada urat .
Agak liat di kunyah sebab urat tu 
berbanding tauge kacang hijau yang rangup tanpa urat .

Apa yang Vee suka sangat dengan tauge kacang soya ni 
sebab kacang kat kepalanya .
Sedap jer mengunyah kacang tu .

Alahai Tauge kacang soya
nape la ko mudah meresap perasa ye ?
Jadi sesapa yang nak masak goreng ,
pastikan tak letak garam banyak sangat ya .
... sebab vee dah terkena .
... heeeee .









27 Sila komen:

  1. Laaa.... Vee, taugeh pun ada banyak jenis ya! Ingatkan kalau dah namanya taugeh, taugehlah. Tak tahu pun ada taugeh kacang hijau, kacang soya bagai. Nampak sangatlah takda kecintaan pada sayur-sayuran ^_^

    ReplyDelete
  2. samaa..ecah pon suka kacang kat kepala die tu..

    ReplyDelete
  3. KAK XBERAPA MINAT TAUGE NI KASAR SANGAT...SUKA TAUGEH HALUS BIASA..

    ReplyDelete
  4. selalu jugak makan..pernah buat popia dengan taugeh ni..senang sebab dia panjang2..ekekek..ok je la..akak suka..

    ReplyDelete
  5. tak pernh tau taugeh ni orang pggil taugeh kacang soya vee..selalu pggl taugeh besar aje..hihi

    ReplyDelete
  6. taugeh yg fresh mmg sdap..mkn krup2 jer..klau dah layu mmg xbrselera..

    ReplyDelete
  7. Bunda belum pernah makan taugeh kacang soya ni..

    ReplyDelete
  8. taugeh mentah makan dgn laksa johor..best..

    ReplyDelete
  9. apa saja jenis ulam saya suka.. ^_^
    dulu masa kecik2 selalu jugak tanam main2 taugeh ni.. menjadi.. hehe..

    ReplyDelete
  10. belum pernah makan..kalau tgk citer korea mmg byk taugeh ni...masak goreng pun sodap eh

    ReplyDelete
  11. tak pernah mkn lagi taugeh ni..besar2 kan..masak goreng pun sodap nih

    ReplyDelete
  12. takleh mkn togeh.. tekak loya tak tau kenapa..

    ReplyDelete
  13. as salam...

    lene sejak kahwin dgn org johor, memang rajin buang ekor togeh.. hihihi...

    done follow here.

    ReplyDelete
  14. OO Ada beza eh..selalu beli taugeh..main beli je..tapi memang wajib buang ekor..

    ReplyDelete
  15. Salam. Hee saya pun suka makan tauge juga.

    ReplyDelete
  16. saya suka juga makan taugeh ni
    bahan murah cuma tak adalah kerap makan
    sedao juga buat ulam tau vee

    ReplyDelete
  17. Salam

    wahhh tak tahu pulak yg kepala besar kuning tu kacang soya... main makan jer... hahaha...

    ReplyDelete
  18. mak mertua saya suka sangat tauge ni.
    buat goreng kicap

    ReplyDelete
  19. vee..masak goreng belacan pun sedap..

    ReplyDelete
  20. Ni taugeh yg beso2 tu yer. Memang saya suka makan taugeh ni dari taugeh yg kecik tu ☺

    ReplyDelete
  21. tekak akak pun takleh terima kalau makan taugeh mentah...so kalau buat nasi kerabu/ laksa/ laksam kelantan mmg tak amik la taugeh..

    ReplyDelete
  22. Tak pernh juga makn tauge nih... Biasa yg kacang hijau je..

    ReplyDelete
  23. Pernah nampak beberapa kali tauge kacang soya ni orang masak tapi tak la berminat pulak nak makan sbb saiznya yang ala-ala sayur giant tu. Tapi kalau taugea biasa Vee masak gerenti saya makan habis sbb saya peminat taugea.

    ReplyDelete
  24. ooo akak suka makan toge ni.. goreng cam biasa (bercili) pastu akak letakkan santan, dalam secawan... sedap

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...