9 Resepi Laici


9 Resepi Laici | Buah laici kat Malayia ni diimport dari Thailand . Buah laici ni hampir sama dengan buah longan . Silap ceita , nanti korang kata , " tu buah longan , bukan buah laici " . Lebih baik sis jangan cerita kan . Senang cerita , selalunya kita dapatkan buah laici dalam tin .


9 Resepi Laici



9 Resepi Laici


Buah laici selalunya kita jadikan koktel dicampurkan bersama buahan lain seperti nenas , buah jeruk dan lainnya . Laicikang adalah air dari laici yang paling popular . Kalau dibulan puasa , macam-macam jenis resepi air dari laici akan timbul . Selain air , laici juga boleh menjadi campuran dalam resepi lainnya . 

Berikut adalah 9 resepi laici yang korang boleh hasilkan melalui masakan dan pencuci mulut berasaskan laici .

Laici Dalam Masakan 


Dalam masakan seharian kita , laici juga boleh menjadi bahan campuran seperti dalam masakan lemak , salad dan lainnya terutama kalau korang nak buat party macam gambar kat bawah ni .

1- Chicken & lychee green curry

9 Resepi Laici

2- Lychee & broccoli sandwich

9 Resepi Laici

3- Fried rice with duck & lychee

9 Resepi Laici

4- Seared tuna steak with lychee & avocado

9 Resepi Laici

5- Crisp salmon, lychee, coriander & chilli salad

9 Resepi Laici

1- Dragon fruit & lychee pavlova

9 Resepi Laici

2- Coconut lychee ice cream

9 Resepi Laici

3- Raspberry, lychee & vanilla cake

9 Resepi Laici

4- Mango lychee chocolate tart

9 Resepi Laici

12 comments:

  1. dpt minum air laici + cincau pun best gak...hhehehehe

    jemput join GA sy tau... http://munirahmustafar84.blogspot.my/2016/01/jom-tambah-kawan-blogger.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atas jemputan tu . dah terlepas lah pulak ...

      Delete
  2. sgt suka laici...rasa sejuk je ditelan..tapi x pernah lg buat kari..hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada berani buat kari ? ... rasanya sedap juga kot . ada manis2 sikit . klu kena gayanya lah ... heheheee

      Delete
  3. laici masak kari? memang tak pernah cuba lagi ni :)

    ReplyDelete
  4. Dulu ingat laici hanya untuk buat air jer. Macam2 boleh buat rupanya ^-^

    ReplyDelete
    Replies
    1. masak kena kreatif zumal barulah tercipta berjuta resepi ...

      Delete
  5. Tiba-tiba teringat setin laici dalam almari di rumah. Oh, bilalah nak dimakan ni. 9 jenis resepi laici dah diberitahu, tinggal nak cuba buat jerk ni ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat jgn tak buat . kang tak memasal expired . kan dah membazir ... huhuhuuu

      Delete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...