Resepi Daging Masak Sambal Serai



Resepi Daging Masak Sambal Serai | Sekarang ini , mungkin sudah ramai yang berada di kampung halaman . Tentu seronok anak-anak korang dapat berjumpa dengan sepupu-sepupu mereka . Bermain berkejaran . Inilah kelebihannya bila Har Raya Haji jatuh pada musim cuti sekolah . Korang lak , mesti sedang bersembang dengan adik beradik tak ingat dunia kan . 



 Resepi Daging Masak Sambal Serai



Resepi Daging Masak Sambal Serai


Hari ini sis kongsikan lagi resepi masakan daging . Bolehlah korang cba bila dapat daging korban pada Isnin nanti .

Bahan:


400 gm daging dipotong kecil
20 btg cili kering dikisar
6 ulas bawang merah (dikisar)
4 ulas bawang putih (dikisar)
1 inci halai (dikisar)
2 batang serai diketuk
garam
gula
sedikit kerisik
sedikit minyak utk menumis


Cara memasaknya:


1. Kisar bawang merah, bawang putih dan halia sehigga lumat.


2. Panaskan minyak, tumis bahan tumbuk tadi bersama dengan serai yang dititik sehingga wangi.


3. Masukkan cili kisar, Goreng sehingga naik minyak. Masukkan daging, digoreng lagi.


4. Masukkan garam, gula serta serbuk perasa jika suka. Rasakan ia.


5. Bila daging dah empuk dan rasanya dah secukup rasa, barulah diangkat dan dihidangkan.




Facebook : Nadea El Fatteh



8 comments:

  1. Asslmkm sis.. Mekasih share resepi. Nmpk mudah resepinya..

    ReplyDelete
  2. bolehlah masak daging korban nanti..in shaa Allah...sy raya kt KL je, maleh nk tempoh jem..adik & kakak blk kpg..

    ReplyDelete
  3. SERONOKNYA BERADA DIKAMPUNG SAMBUT RAYA QURBAN SEKALI DGN CUTI SEKOLAH PULA..MERIAHNYA BERAYA BERSAMA KELUARGA

    ReplyDelete
  4. Ya ALLAH sedapnya nampak daging tu,nampaknya macam mudah resipi ni,nanti irda cuba ..hehe:)

    ReplyDelete
  5. woww mesti try ni! thanks share resepi kak vee :D

    ReplyDelete
  6. Nampak sedap.
    Boleh cuba daging Qurban nanti.

    ReplyDelete
  7. selamat hari raya aidiladha kpd cik qaseh ^_^

    ReplyDelete
  8. uishh sedap.. tapi cuba mengelak sekejao dri makan daging... kendri korban dh berkilo daging masuk perut

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...