Tips Mudah Untuk Pelajar Berjimat


Tips Mudah Untuk Pelajar Berjimat | Sebelum ini menjadi viral apabila pelajar universiti tak cukup duit untuk tanggung kos belajar . Maka pak menteri pun beri cadangan . Sampai satu tahap , ada pula pihak universiti yang memberikan makan percuma pada hari tertentu pada pelajarnya .


Tips Mudah Untuk Pelajar Berjimat


Dalam pada ramai pelaja universiti yang merungut duit PTPN mereka tak dapat tampung kos , masih ada juga ang melaram dengan smartphone yang orang dah bekerja pun tak mampu beli . Ada juga yang menggunakan PTPN beli motor lagi . Itu fakta ya bukan rekaan .

Zaman sis dulu , belanja bulanan cuma RM200 . Cukup ke idak , pandai-pandai lah buat bajet . Sis dan my abang belajar di universiti dulu tak guna PTPN . Jadinya , kalau tak cukup duit , pandai-pandailah cari pendapatan sampingan .

My abang , masa di universiti , dia buat kerja sampingan betulkan barangan elektrik sebab dia ada kemahiran disitu . My kakak pula melibatkan diri dalam jualan langsung . Sis lak , alhamdulillah , duit sendiri yang sis simpan cukup untuk perbelanjaan walaupun terpaksa berjimat . Adakanya , my kakak hulur juga sebab dia dah ada kerja tetap pada ketika itu .

Beza dengan pelajar universiti sekarang . Mereka lebih banyak merungut dari mencari jalan penyelesaian . My anak buah belajar di universiti , sambil-sambil tu cari duit online dengan jadi agen dropship . Alhamdulillah , atas usahanya , lebat RM masuk . Malah dia juga ada kemahiran membaiki komputer dan segala yang berkaitan dengan komputer . Dengan lain perkataan , dia berusaha bukan merungut .

Pun begitu , ada Tips Mudah Untuk Pelajar Berjimat yang pelajar boleh jadikan panduan . Mudah-mudahan ianya boleh jadi jalan keluar dan menjadikan pelajar tenang menghadapinya . 

Sebenarnya makan maggie tu perkara kecik je . Bersyukurlah masih ada makanan untuk bekalkan tenaga . Boleh pergi belajar dan otak berfungis macam biasa . itupun bukan selalu makan . Adakalnya dalam sebulan tu , makan sedap juga kan ... ermmm




9 Sila komen:

  1. nak seribu daya kan... asal pandai berdikari... akak pun pernah buat parttime masa belajar dulu... bila dpt gaji syok.... hehe

    ReplyDelete
  2. Tulah akak masa anak2 masih budak2 memang tak benarkan sangat mkn meggi tapi bila mereka dah duk U ,itulah salah satu bekalan yg dibawa ...bukan sahaja nk jimat belanja tapi kata mereka malas nak pi cafe pun ya jugak.

    ReplyDelete
  3. ramai students sekrg pandai cari side income...

    ReplyDelete
  4. sy sampai sekarang masih makan maggie haha bukan sebab takda duit tapi addicted hoho

    ReplyDelete
  5. kalau pandai berjimat n tahu urus duit xlah susah sgt bljr kat u...

    ReplyDelete
  6. paling penting,kena ukur baju di badan sendiri.jangn nak ikut kawan, pastu sendiri sesak.kurangkan outing dan bergaya biar berpada..

    ReplyDelete
  7. bagus ni utk panduan pelajar2 u skarang..lg2 dlm keadaan brg serba mahal skarang

    ReplyDelete
  8. Teringat zaman-zaman di universiti dulu....kerja juga sambilan di Taman Pertanian Universiti.....kerja cabut rumput sahaja...

    ReplyDelete
  9. tulah berbeza zaman kita dulu dengan sekarang

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...