Petua Untuk Menjadi Tinggi


Petua Untuk Menjadi Tinggi | Sama ada kita dilahirkan menjadi tinggi atau menjadi rendah , itu adalah kurniaan tuhan . Lagilah kalau kita masih rendah walaupun dah berusia . Memanlah itu takdirnya . Tetapi proses tumbesaran kita ada kaitan dengan pemakanan . Kalau dari seawal bayi , makanan kita adalah makanan untuk menjadi tinggi , mungkin juga kita boleh ajdi tinggi . Tapi , perlu sangat ke ajdi tinggi untuk teruskan hidup ? ... ermmm ... rasanya tak banyak beza pun . Yang penting keazaman kita untuk berjaya dan mendapatkan hidup yang baik .

Petua Untuk Menjadi Tinggi



Okey , cuba kita baca analisa di bawah :

1. Hamba abdi yang diambil dari Afrika dulu kebanyakannya pendek, namun mengapakah kini bangsa ini di Amerika majoritinya adalah tinggi dan setanding dengan orang Amerika lainnya?


2. Sesiapa yang pernah pergi mengerjakan haji atau umrah tentunya pernah melihat orang Arab Saudi sebahagiannya tinggi setanding orang Amerika tetapi sebahagian mereka juga pendek macam orang Malaysia. Begitu juga dengan orang Afrika yang sebahagiannya tinggi dan sebahagian lagi pendek.

3. Sewaktu musim haji ini juga kita boleh melihat orang Afghanistan majoritinya tinggi macam orang Amerika sedangkan kita semua tahu bahawa orang Afghanistan ini makan makanan yang tidak mewah semewah majoriti orang Malaysia.

4. Ramai orang Benggali di Malaysia jauh lebih tinggi dari kebanyakan orang Melayu dan Cina.

5. Ramai orang Indonesia yang bekerja di Malaysia adalah pendek berbanding kebanyakan orang Malaysia.

6. Kebanyakan orang Cina di Tanah Besar Cina juga adalah pendek.

7. Kebanyakan orang Cina yang berhijrah ke Amerika akhirnya menghasilkan keturunan yang semakin tinggi seperti beberapa bintang filem Cina di Hollywood yang setanding dengan orang Amerika lainnya.

8. Kini ramai orang Jepun di Jepun dan orang Cina di Hongkong lebih tinggi saiz badannya berbanding kebanyakan orang Jepun dan Cina dahulu kala.

9. Terdapat banyak kes, datuk nenek dan ibu bapa bersaiz pendek namun menghasilkan anak yang tinggi hingga 5? 11? atau lebih tinggi lagi.

Petua Untuk Menjadi Tinggi


a. Jika anda banyak mengambil makanan dari produk gandum, akan menjadikan badan anda tinggi, berbanding orang yang banyak memakan makanan dari produk beras.

b. Orang Benggali menjadikan capati sebagai makanan ruji mereka. Majoritinya mereka tinggi kerana mereka banyak makan capati. Capati dibuat dari tepung ata dan sebenarnya tepung ata adalah tepung gandum tulen dan itulah sebabnya tepung ini berwarna keperangan iaitu warna sebenar gandum sebagaimana warna spagheti dan makaroni.

c. Orang Afghanistan makan roti gandum tulen yang menjadi makanan rujinya.

d. Pelakon Cina di Hollywood kini ramai yang segak tinggi macam orang Amerika. Setelah mereka berhijrah, mereka melahirkan generasi muda yang makan makanan yang sama atau mirip makanan orang Amerika yang banyak makan produk gandum.

e. Orang Jepun moden dan Cina moden yang tinggal di Hong Kong juga sudah berubah selera mereka dan gemarkan piza dan pelbagai roti. Apabila ia dimakan dengan kerap, jadilah mereka generasi baharu Jepun dan Cina yang tinggi.

f. Orang Cina di Tanah besar Cina serta orang Jepun, secara tradisinya memang menjadikan beras dan produk beras seperti beehoon, kuehteow dan sebagainya sebagai makanan utama mereka. Inilah faktor utama yang menjadikan mereka pendek sebagaimana juga orang jawa di Indonesia dan juga yang merantau ke Malaysia .

g. Sekiranya anda mula menukar selera dengan memakan makanan produk gandum, generasi muda kita akan menyaingi ketinggian orang Amerika.

h. Orang Arab di Arab Saudi ada yang tinggi dan pendek. Mereka yang banyak makan produk beras akan pendek, dan mereka yang banyak makan produk gandum akan menjadi tinggi.


1 Sila komen:

  1. GENERASI BARU KINI PERLU UBAH CARA MAKAN NAMPAKNYA AGAR LBH TINGGI N AGAM..LEBIHKAN MKN GANDUM...

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...