Masker Semulajadi


ASSALAMUALAIKUM ...

Masker SemulajadiNenek moyang kita dulu tak perlukan kosmetik yang mahal untuk kelihatan cantik , berseri dan awet muda . Mereka nih guna apa saja benda yang ada kat sekeliling diorang lah macam buah - buahan atau sayur - sayuran .  Antara petua peninggalan nenek moyang yang masih digunakan sampai la ni adalah buat masker daripada berbagai - bagai jenis buah - buahan .


Masker Semulajadi




Masker 




Masker merupakan bahan yang korang pilih untuk dletakkan di wajah dengan tujuan supaya wajah anda menjadi tegang . Ada banyak jenis bahan yang boleh digunakan sebagai masker sama ada bahan semulajadi ataupun bahan yang sudah siap dipasaran .


Masker Semulajadi




Masker semulajadi adalah terdiri dari buah- buahan , sayuran , rumpai laut dan sebagainya . Masker semulajadi ini lebih baik sebab ada vitamin semula jadi dan tiada bahan kimia . Malah kita boleh gunakannya ketika bahan itu masih segar . 



Masker Semulajadi

Strawberi



  • Mengandungi asid salisilat , silika serta vitamin B , C , E dan K . 
  • Mengencangkan kulit
  • menyihatkan 
  • meremajakan kulit
  • Baik hampir untuk semua jenis kuit .

Masker Semulajadi


Avokado


  • Kaya dengan asid amino dan vitamin
  • mencegah penuaan awal pada kulit wajah . 
  • Jika mengamalkannya , masalah kulit kering akan berakhir .



Masker Semulajadi

Anggur

  • Kaya dengan unsur mineral , kalsium , magnesium , kalium , vitamin B dan flavonoid . 
  • Amat berkesan untuk melembapkan kulit .



Almond


  • Mengandungi mineral ,vitamin A dan B dan asid oleat . 
  • Berkemampuan menghaluskan kulit kasar 
  • Hancurkan + susu penuh krim = sapu pada wajah 
  • Rendam dengan madu , hancurkan = sapu pada wajah / losyen .



Lemon



  • Megandungi vitamin A , C , B1 , B2 dan B3  
  • sangat baik untuk kulit berminyak dan normal jika digunakan setiap hari .

Masker Semulajadi


Tomato



  • Mengandungi protein , fosforus , besi , vitamin A , B1 dan C
  • buah matang , dihiris nipis - nipis = gosokkan pada wajah
  • diperah ambil airnya = sapu pada wajah
  • menghaluskan wajah


Antara semua buah tu , den selalu gunakan tomato dan timun . Selalunya bahagian bontot timun ( berwarna hijau ) kita tak makan sebab pahit kan . Bahagian itulah yang den hiris nipis pastu tepek kat muka . Biarkan semalaman . 






2 comments:

  1. anggur n strawberri tu sayang gak nak buat masker..dingap lg sedap..hihi..timun tu selalu jg buat masker..

    ReplyDelete
  2. syg plak nk buat masker guna buah buahan ni hiksss

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...