Tips Diet Untuk Penghidap Cirit Birit


ASSALAMUALAIKUM ...


Tips Diet Untuk Penghidap Cirit Birit | Cirit birit selalunya berlaku bila korang salah makan, banyak makan makanan yang pedas - pedas dan keracunan makanan . Selalunya cirit birit berlaku hanya dalam beberapa jam selepas makan .


Tips Diet Untuk Penghidap Cirit Birit




Tips Diet Untuk Penghidap Cirit Birit



Di bawah ini ada sikit panduan diet untuk penghidap cirit birit :



1. Berhenti ambil sebarang jenis makanan atau minuman semasa sedang cirit birit dan muntah . Jangan makan sekurang - kurangnya 1 jam .



2. Mulakan dengan mencairkan ketulan ais nipis di dalam mulut , tetapi jangan ambil benda lain . Lakukan amalan ini selama beberapa jam .



3. Kemudian anda bolehlah meneguk sebarang air biasa ataupun tanpa kafein sebanyak 8 aun .



4. Hari berikutnya korang boleh juga memakan bubur daging atau ayam dan gigitan kecil roti bakar . Pastu minum air tanpa protein dan lemak .



5. Kalau perut korang dapat terima bubur dan roti , pada hari yang sama boleh memakan 1 / 2 aun daging tidak berlemak  atau ayam tidak berkulit atau telur hancur . Jangan lupa minum air .



6. Pada hari berikutnya , minum lebih banyak air dan makan dalam jumlah yang banyak daging tanpa lemak , ayam atau telur, roti bakar dan biskut kraker . Anda juga boleh makan sedikit nasi ataupun sedikit mee .



7. Tambahkan susu dalam diet korang . Mulakan dengan 1 / 2 aun ataupun korang boleh makan yogurt .



8 . Elakkan kafein dan makanan pedas sehinggalah segala simptom - simptom korang hilang .


Cirit Birit Mencuci Perut


Kenapa korang perlu amalkan diet di atas ? Jawapannya , masa korang cirit birit , perut korang dicuci bersih . Dah tak ada isi lain aka perut dah kosong . Jadinya , korang perlukan diet yang betul untuk selesakan perut dan sistem penghadaman korang .







7 comments:

  1. nice sharing...cirit-birit memang memenatkan, byk galian hilang dari badan..

    ReplyDelete
  2. Aikk... Dah cerry berry pon nak diet... pelik!

    ReplyDelete
  3. Thanks for sharing, Vee. Siksa betul kalau kena cirit birit ni. Hari Isnin lepas saya kena sakit perut memulas-mulas tapi masuk bilik air je, hilang. Ulang-alik macam tu aje sampai rasa macam nak jadi jaga kat depan pintu bilik air!

    ReplyDelete
  4. Thanks for sharing kak. Lepas ni kalau kena cirit birit boleh la amalkan kaedah ni. Tak payah pergi ke klinik dah

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...