Daun Salam Pengganti Ubat


ASSALAMUALAIKUM ...


Daun Salam pengganti Ubat | Tak banyak masakan melayu yang ada daun salam . Den pun sebenornya tak pernah tengok daun salam . Tengok kat tv adalah ... ish ish ish , kesian kan ! 



Daun Salam pengganti Ubat





Daun salam ni boleh ubat banyak penyakit seperti diabetes , kudis , cirit birit , turunkan kolesterol dan hipertensi . Oleh itu , daun salam boleh dijadikan pengganti ubat hospital . Selain dari itu , daun salam dapat merawat :



1. DIABETES MELLITUS / HIPERTENSI



CARANYA :

Ambil 20 helai daun salam segar , cuci kemudian rebus dengan 3 gelas air . Biarkan hingga jadi satu gelas . Tapis airnya . 
- > Minum 2 x sehari sebelum makan .


2. KUDIS


CARANYA :

Daun , kulit batang dan akar ditumbuk hingga halus .
- > Letakkan pada bahagian yang berkudis .


3. CIRIT BIRIT


CARANYA :


Rebus daunnya kemudian disejukkan sebelum campur sedikit garam .

- > Minum 


4. TURUNKAN KOLESTEROL


CARANYA :

Rebus daunnya 
- > minum airnya 3 x sehari .








6 comments:

  1. macam penah nampak pokok ni kat rumah mertua kakak I.. rumah depa penuh ngan pokok herba tapi cuma nama ja xtau.. bila tanya depa pun xtau..Hehe... Maybe sebab rumah pendalaman dan dekat ngan hutan skit, so mudah nak jumpa pokok2 herba..

    ReplyDelete
  2. daun salam.. tau daun selom.. ehehe tapi daun2 dok makan =P

    ReplyDelete
  3. banyak khasiat daun ni yer ... tak kenal pun sebelum ni :p

    ReplyDelete
  4. Zumal pun tak pernah tengok atau guna daun salam nie. Tengok dalam rancangan masakan di tv je ^-^

    ReplyDelete
  5. Daun salam ni selalu dengar mak mertua den ckp . Kalau masak laksa Johor, daunlah yg dia ckp. Tp den tak pernah kenal pun hihi

    ReplyDelete
  6. Tengah cari info tentang daun slam juga nih. Tq

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...