Senaman Hilangkan Sakit Belakang Badan


ASSALAMUALAIKUM ...

Korang pernah rasa kan sakit -sakit belakang . Umur belum cecah 30 pun . Tapi wat keje sikit dah start sakit pinggang . Sesetengah perempuan lak dah nampak bongkok walaupun masih muda . Jadi penampilan pun dah tak menarik .


Senaman Hilangkan Sakit Belakang Badan


Ada senaman mudah untuk atasi masalah sakit belakang . Tak yah la bazir duit pi gym atau beli alatan senaman . Korang cuma perlu ambil sikit masa dalam satu hari dan buat secara teratur setiap hari . Yang penting semangat dan disiplin mesti ada .



Senaman Hilangkan Sakit Belakang Badan



1. Dalam posisi meniarap , dongakkan kepala sambil menarik nafas . Pastikan tangan berada dalam kedudukan tegak dan regangkan keseluruhan tubuh terutama pada bahagian tubuh .


Senaman Hilangkan Sakit Belakang Badan


2. Merangkak seperti aksi kucing dan regangkan keseluruhan tubuh . Anda dapat rasakan ketegangan pada bahagian belakang badan pinggang dan pinggul .


Senaman Hilangkan Sakit Belakang Badan


3. Tarik nafas perlahan - lahan sambil menolak tubuh ke bahagian atas dengan sekuat hati . Hembuskan nafas sambil kembali ke posisi asal .


Senaman Hilangkan Sakit Belakang Badan


4. Silangkan kedua tangan memegang lutut . Tarik nafas sedalam mungkin sambil meregangkan tubuh anda .


Senaman Hilangkan Sakit Belakang Badan


5. Duduk dalam posisi bersila dengan kedua belah kaki di hadapan tolak badan ke depan sambil menarik dan menghembus nafas .

Senaman Hilangkan Sakit Belakang Badan



6- Bersila dengan kedua belah kaki berada di bahagian hadapan . Tarik nafas sedalam mungkin dan hayunkan membentuk pusigan 360 darjah sambil meregangkan seluruh tubuh .


Senaman Hilangkan Sakit Belakang Badan

Mencuba Untuk Kesannya 


Tidak rugi korang mencuba . Berdasarkan komen yang den terima , senaman hilangkan sakit belakang badan ini memang berkesan . Alhamdulillah . Semoga entry ini dapat membantu ramai penghidap sakit belakang di luar sana .








11 comments:

  1. dulu ena selalu buat, now dah jarang buat... konon buat dlu, nak kempiskan perut.. hahaha

    ReplyDelete
  2. bagus senaman ni.nik mmg sakit badan. selalu duk depan laptop jea kan,

    ReplyDelete
  3. Bunda selau gak sakit belakang, bolih cube nanti..

    ReplyDelete
  4. Sy dh cuba... mmg mujarab dan berkesan..... buat senaman mudah... tkasih sangat2... hilang rasa sakit pinggang. Saya tk boleh mkn ubat doktor.. dh cuba.. jadi mual dn muntah pulak. Tak rugi mencuba senaman niiiiii..

    ReplyDelete
  5. kena cuba jgk la..tp kaki tu ntah mampu buat k mcm pic tu

    ReplyDelete
  6. betul menjadi.. lagipun regangan ni mmg senaman paling simple dan senang nak buat kat rumah..

    ReplyDelete
  7. saya mengalami sakit belakang..balik keje ni jap g saya nk cuba cara ni..mudah mudahan

    ReplyDelete
  8. Alhamdulillah memang berkesan.. Terimakasih

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...