Sup Peria Bersama Ayam


Assalamualaikum .

Bila sudah tiba masa untuk turun dapur .
Memasak hidangan untuk bonda .
Yang ada hanyalah sayur peria dan labu 
juga ikan caru dan ayam yang siap dipotong .


 Sup Peria Bersama Ayam
Sup Peria Bersama Ayam 


QV tak pernah pun buat masakan nih  .
Tapi QV pernah nampak menu ni kat chinese cuisine .
Terutama untuk perempuan cina yang sedang mengandung .

Maka dengan nekadnya ,
QV jerang air dalam periuk .
Masukkan halia bawang putih dan serai yang ditumbuk kasar .
Masukkan ayam dan sedikit lemak ayam .
Bila dah mendidih , masukkan peria , hirisan bawang besar 
dan perasa .
Bila ayam dah lembut , tutup api .

Sedap kat tekak saya , mungkin tak sedap kat tekak orang lain .
Maklumlah , sup tu ada rasa pahit peria .
My bonda makan selamba jer .
Tapi hanya QV dan bonda jer yang makan .
Bebudak langsung tak berselera .
... hahahaaaa .

Nak pengsan QV tau menghabiskan semangkuk !
QV ratah jer . Biar cepat habis .
Sambil santai melayan astro .



13 comments:

  1. hehehehe..wah..sedap nengoknyer..hehehe..

    ReplyDelete
  2. SUP PERIA...XPERNAH DIBUAT, SELALU PERIA GOREANG TELUR R BUAT SAMBAL DGN BILIS...NAMPAK SEDAP MASAKAN QV NK CUBA JUGA BUAT BILA2...TQ

    ReplyDelete
  3. Bagi seorang ibu dan ayah (berdasarkan pengalaman saya sebagai ayah), apa juga yg dihasilkan oleh si-anak adalah yg terbaik......

    ReplyDelete
  4. budak2 memang kadang2 memilih makanan sikit...kalau ada yg rasa pelik sikit mesti depa tolak tepi punya...hehehe
    tapi dari gambar nampak gaya mcm sedap jer tue..=D

    ReplyDelete
  5. Kalo saya mungkin tak makan la kot sebab pahit. Selera saya mcm bebudak skit. heheh.

    ReplyDelete
  6. nampak macam sedap je..anak2 mmg tak makn kalau pelik pd mereka..

    ReplyDelete
  7. kalau biasa dgn rasa pahit mmg selamba je mkan kan QV..

    ReplyDelete
  8. peria...sayur fevret cik tuu..
    Salam ukhwa...done follow awak..datang dari segmen abak
    http://azlyiejah.blogspot.com/2014/01/segmen-ramaikan-followerraikan-ukhuwah.html

    ReplyDelete
  9. tak berapa suka dengan peria. hoho..

    ReplyDelete
  10. selalu juga masak cam QV masak ni.. sedap apeeee :D

    ReplyDelete
  11. kalau saya tak boleh la kot. nak makan sayur peria pun jenuh pilih yg paling kecik sbb pahit tue la hihihi :p

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...