Bayam Berduri Lembutkan Wajah




Assalamualaikum ...


Siapa yang tak kenal sayur bayam ? 
Orang yang paling kenal sayur bayam adalah Popeye .
Dengan hanya memakan bayam , Popeye menjadi kuat seperti Hulk .


Sayur Bayam ada banyak jenis .  Antaranya bayam duri . Den biasa panggil bayam kampung lah .
Bayam duri ni senang hidup dan tumbuh melata . Tak yang tanam dan bersusah payah menjaganya .


Bayam Berduri Lembutkan Wajah




Bayam di atas ni bukan sayur bayam berduri ya tapi sayur bayam kampung .
Sayur bayam kampung yang sihat tanpa baja dan hidup sendiri .
Beza dengan bayam berduri adalah daunnya .
Daun bayam berduri berbentuk bujur .
Korang boleh cari di mr.google .

Manfaat Bayam Berduri


Untuk pengetahuan korang , 
bayam berduri ni yang paling berkhasiat pada akarnya .
Dengan meramas daun bayam berduri ,
ianya dapat merawat gigitan ular berbisa , 
buasir , ekzima , kutil , gusi bengkak ,
kulit terbakar dan bisul .

Bayam Berduri Lembutkan Wajah


Orang perempuan memang suka bab mencantikkan kulit wajah .
Jadinya , Vee kongsikan di sini 
cara lembutkan wajah guna bayam berduri 
Petua orang lama dan sangat alami .

Ada dua cara yang korang boleh gunakan .

Cara pertama melembutkan wajah :


Ramas daun bayam berduri hingga hancur .
Lepas tu , gosokkan pada wajah dengan lembut 
selama lebih kurang 8 hingga 15 minit .
Lepas tu , cucilah muka dengan air suam .

Cara kedua melembutkan wajah :


Ramas daun bayam pada wajah korang dengan perlahan .
Lepas tu , tepekkan daun bayam tu kat wajah .
Biarkan selama 15 minit atau hingga kering .
Kemudian , cucilah muka dengan air suam .

Cara Yang Mudah


Senang saja kan nak melakukannya .
Tapi nak cari daun bayam berduri tu yang susah .
Setakat ni macam tak ada jumpa kat pasar .
Tapi kat umah my bonda di kampung 
memang banyak tumbuh melata .
Kalau kat rumah korang ada ,
jangan tunggu lagi untuk mencuba ya .







12 comments:

  1. Disebabkan sy ni seorang yg pemaleh, dua2 cara tu macam tu pun macam maleh sy nak buat.. mwahahahahaha.. tapi kalau bab makan, laju je.. hihihihihi..

    ReplyDelete
  2. banyak khasiatnya tu...kalau dimasuk sayur bening r sayur lemk sedap ni..

    ReplyDelete
  3. mesti sis vee selalu buat ni..tu yang awet muda je

    ReplyDelete
  4. Bayam ade yang berduri yer... Baru Zumal tahu nie...

    ReplyDelete
  5. Ni ke rupa bayam? Selalu tengok Popeye makan bayam dalam tin. Buka tin terus ngap masuk mulut, terus jadi 'abang sado' ~_^

    Saya nilahkan agak-agaknya kalau ambil ujian mengenali sayur-sayuran, haruslah gagal penuh senyuman ni. Memang tak syak lagi :)

    ReplyDelete
  6. bayam berduri takde duri eh..takut nak tepek kat muka

    ReplyDelete
  7. first time pun dengar bayam berduri..
    apalagi tengok ehehe..

    ReplyDelete
  8. cara senang sangat..tapi nak jumpa bayam berduri ni mmg payah sikit laa..
    sis, bayam yang daunnya warna merah tu kategori bayam apa? dulu tumbuh bnyk kat belakang rumah.. kambing selalu rembat makan..hehe

    ReplyDelete
  9. dulu waktu kecil2 suka mkn bayam ni...buat goreng..tak tahu pulak boleh lembutkan wajah

    ReplyDelete
  10. Sesiapa yang tau pembekal atau orang yang tanam bayam merah berduri sila hubungi Pn. Ella di nombor 010-70305134 sangat memerlukan untuk tujuan perubatan.

    ReplyDelete
  11. Mencari pembekal bayam merah berduri. Bole contact numb 0126246604. Tujuan perubatan

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...