Petua Halau Kutu Kepala


Assalamualaikum ...

Semalam semasa berblogwalking
singgah di blog Anies .
Baca entry tentang kutu rambut .
Maka teringatlah kisah berpuluh tahun dulu ...

Petua Halau Kutu Kepala



Kisah ni masa den dok kat asrama .
Satu hari tu , kepala rasa gatal je .
Den ni memang jenis banyak kelimumur .
Jadinya den fikir gatal tu sebab kelimumur .
Maklumlah kepala selalu terperap dalam tudung kan .
Kena lak den ni jenis kuat berpeluh .

Satu hari tu den rasa ada benda .
Benda yang bergerak terkedek - kedek 
nun di atas kepala .
Masa tu dah terfikir pasal kutu kepala lah .
Maka berdoalah dalam hati 
jangan sampai kutu rambut tu merayap ke luar tudung .
Haru tau kalau orang nampak .

Nak pastikan lagi ,
betul ke kutu rambut kepala yang dok atas nun ,
den pun menyelak helaian rambur depan cermin .
Emmm ... memang dah sah .
Sebab den nampak telur kutu rambut melekat kat rambut !

Tiba masa balik kampung .
Den khabarkan kat my bonda .
My bonda pun tak tahu camna nak halau kutu rambut tu .
Tetiba den dapat idea .
ala , macam try and error lah ni .
ni lah benda yang den ambik ... 



Petua Halau Kutu Kepala


Kutu kepala ni taklah merbahaya .
Kutu rambut kepala sekadar parasit yang menumpang makan .
Cuma nanti akan menggaru saja kalahkan monyet gayanya .
Lagipun , kalau tetiba kutu jadi corak kat tudung ,
perghhh ... muka tahap letak lantai je la ...
... heh heh heh 

Halau Kutu Rambut Dengan Daun Pandan


Kenapa den gunakan daun pandan untuk halau kutu ?
Masa tu den cuma fikir
macam mana nak buat kutu rambut kepala tu pening .
Kalau koma atau pengsan atau terus meninggal lagi baik .
Aroma daun pandan tu kan sangat kuat .
Sebab tu den nak mencubanya .

Kalau korang nak cuba , 
apa yang korang perlu buat adalah 

1-  Racik / potong kecil daun pandan
2- Masukkan dalam pengisar / blender .
3- Masukkan sedikit air .
4 - Kisar hingga hancur .

Selepas itu korang keluarkan pandan kisar tu dan 

1- Ratakan keseluruh rambut dan kulit kepala 
2- Bungkus rambut dengan tuala 
atau plastik penutup rambut .
( masa ni , baunya memang buat den poning ! )
3- Biarkan seberapa lama yang boleh .
( den simpan setengah hari )
4- Selepas itu , cuci bersih .

Lepas cuci rambut , 
rambut korang akan jadi kusut sedikit .
 Den sapu rambut dengan minyak .
Korang boleh je sapukan minyak zaitun atau conditioner .

Bila den balik asrama ,
ada lah yang puji rambut den wangi .
Perghhh ... kalau lah diorang tahu
rambut den wangi sebab apa ....

Lepas tu kepala dah tak gatal - gatal lagi .
Den andaikan semua kutu tu dah koma tahap gaban .
Tapi den tak tahu siapa pembawanya ...








22 comments:

  1. Replies
    1. cuba utk kutu koma or nak wangikan rambut kih kih khi

      Delete
  2. assalam..

    maaf lama tak jenguk sini.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wana...dah lama sis JM tunggu...email alamat rumah..mau pos something

      Delete
  3. hadoilah, kutu ni memang mimpi ngeri..masa kena dulu memang rasa nak botakkan kepala..dapat masa zaman sekolah gak, tapi masa kat camping..hehe

    ReplyDelete
  4. Rangkaian kata katanya sungguh penuh arti dan makna :)

    ReplyDelete
  5. kalau berkutu asyik nk menggelisik saja ya...kebersihan kulit kepala patut dijaga tu..

    ReplyDelete
  6. ok tak pernah pula cuba yg ni... dulu time anak ke tadika pun dia kena kutu, jangkit kawan dia. lain kali boleh cuba petua ni :)

    ReplyDelete
  7. kalau sy kena kutu tau laa mn sy nk cari penawarnya slps ni... ada kt blkg umah je ;-)

    ReplyDelete
  8. senang gak ek cara ni sebab kalo ubat kuttu tu lagi pening kot cium baunya..huhu

    ReplyDelete
  9. Masih ada ke kutu ni lagi di Malaysia? Masa kecik2 dulu memang perkara biasa tengok, saya yg lelaki ni pun pernah dijangkiti dari adik perempuan, hehehehe...

    ReplyDelete
  10. thanks for sharing..masa kecik2 dulu memang banyak kutu kepala..beli sikat kutu, sekali sikat, pergh..menderu-deru kutu..

    ReplyDelete
  11. ow, guna daun pandan..timm penah kena kot, sbb housemate pmbwa..hbis satu umah kena..
    kami semua pkat2 beli ubat kutu kt farmasi..
    pastu pkat2 jadi mcm monyet cari kutu..
    klakar..tpi mmg xslesa gila sbb bnda tu mrayap kt kpla..aduyai..

    ReplyDelete
  12. boleh cuba ni klu ada ahli keluarga yg ada kutu.. huhu

    ReplyDelete
  13. dulu waktu sekolah pernah ada kutu di kepala...beli je ubat kutu di kedai..x tahu lah leh letak pandan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu x de sempu pentennn (my mum pronounce)... Hi hi hi..

      Delete
  14. Try pakai minyak tanah... Bukan kutu je mati... Kepala pon tanggal... He he he...

    ReplyDelete
  15. bagus juga petua ni..adik yang bongsu tu,setiap kali balik asrama mesti kena..kesian pulak tergaru² kepala dia...

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...