Minum Detox


Assalamualaikum ...

Hari ini sudah masuk hari kedua ramadhan .
Kepada yang bercuti ada esok dan lusa mesti dah ada plan bagus kan .
Kalau korang tak melenjan kat dapur ,
confirm melenjan buffet kat luar ,
atau melenjan je kat bazaar ramadhan .

Semalam , macam biasa ,
sambil berbuka sambil tengok tv dengan anak buah .
Tetiba lak kat kat tv ada dialog :

" haaa . curi MINUM ya . "

Selambe je den cakap :

" ha ah , macam nabila . "

" kat mana ko curi minum ? "

" kat surau "

Alkisahnya , 
nabila ni mula berpuasa masa umur 5 tahun lagi .
satu hari pun tak pernah tinggal .
dan dia tak lembik benyek pun .
bertenaga je sepanjang hari .

Tapi bila di sekolah rendah ,
dalam darjah 3 rasanya ,
my anak buah bagi tau ;

" mak usu , tadi nabila minum . "

my kakak selamba je kata :

" Tak pe , nanti teman mama bayar hutang puasa . "

" Nape ko minum ? "

" tak tahan la mak usu . "

" ko buat apa sampai tak tahan ? "

Dia sengih je tak jawab .
tapi dia jujurlah pi beritahu kat kakak dia .

Si abang lak ,
masa dia baru belajar puasa ,
suka benor masuk bilik air .
Bila keluar bilik air , basah rambut .
Ada gak sesekali den intai .
Owh , tak minum .
Kekadang tu saja je gertak :

" ko minum eh ? "

Abang geleng je .
si abang ni paling takut dengan mak usunya .
Kalau kena bebel dengan mak usunya , 
selalunya dia menangis .
Sekarang dah besor , 
den tak kacau sangat .
Sebab dia dah boleh fikir kenapa boleh dan tak boleh .

Den dulu masa sekolah rendah pun ada buat sekali .
Den tak ingat umur berapa .
Masa tu den kat sekolah agama ( sebelah petang ) .
Datang sekolah kayuh basikal .
Adalah dalam 15/20 minit ikut kelajuan mengayuh .
Habis sekolah pagi , balik umah .
Pastu petang pergi semula ke sekolah agama .
Dalam cuaca panas terik .
Memang menduga iman ko .
Den minum kat paip kolah sebelah bangunan sekolah .
Kat sekolah agama , 
hampir semua meletakkan kepala kat meja .
Ustaz pun faham le ...
... heheheee .

Tapi den tak berani lah nak kabor kat my bonda .
Cuma sendiri tahu je .
... heh heh heh .


Minum

Detox Ramadhan


Ni den belanja air detox bulan ramadhan .
Bahan - bahan nya 
kurma , halia , timun , limau kasturi dan madu .
Korang boleh je gantikan madu dengan gula batu .
Lepas sahur buat jap ,
masukkan dalam peti .
Petang dah boleh minum untuk berbuka .
Sejuk nyaman je kat tekak .







12 comments:

  1. haha..pernah buat jugak.tapi berlakon letih, tak nak kantoi ngan mak

    ReplyDelete
  2. kita dulu kalau ponteng puasa memang tak berani nak bagi tau..tapi bagus budak2 sekarang ni depa berani berterus terang..yang penting diaorang paham kalau dah ponteng tu nanti paham2 je la..kena ganti le jawab nya..heheh

    ReplyDelete
  3. hehehe.. selamba saja. rajin buat detox

    ReplyDelete
  4. seronok tengok anak2 kecil yg gigih berpuasa yg tua pun kdg ada yg xbuat...bilan puasa pun sedia detox rajin qv.

    ReplyDelete
  5. Nak melenjan buffet ramadhan, hee...mahal bebenor..

    ReplyDelete
  6. salam ramadhan vee.
    lepas minum meluncur jer keluar..hihi..

    ReplyDelete
  7. Hehehe... teringat zaman kenakalan dok kampung dulu.. melasak time bulan pose pehtu minum air paip.. cer sekarang try minum air paip, memang tak arr kan.. ;)

    ReplyDelete
  8. memang standart budak minum air paip time posa..sy baik tau..tak pernah buat dulu.hahaha

    amboi air detox siap boh kurma..nk tirulah..dah beli dah limau tu nti nak buat..sebelum posa dok amal dah air detox ni..posa ni tak terbuat lagi

    ReplyDelete
  9. haha.. pandai ..zaman kecik dulu mgkin pernah buat...
    boleh cuba air detox ni nti...

    ReplyDelete
  10. senang lawas tak? JM ni sembelit..klau bulan puasa lagi susah nak membuang

    ReplyDelete
  11. Hahaha...dugaan budak-budak nak belajar berpuasa. Saya pun ada buat tau, Vee. Selalunya kalau panas sangat, saya buka peti sejuk bahagian freezer tu dan masukkan kepala. Nyaman weyh! Pernah sekali tak tahan sangat, saya buka peti sejuk tapi kali ni bukan masukkan kepala. Saya nampak air sedap dalam peti sejuk saya minum. Lepas tu tepuk dahi konon-konon terminum lupa pulak puasa! Siap tanya lagi boleh teruskan puasa ke tidak! Cis!

    Tapikan, seingat saya time yang paling mencabar sekali bila hari terakhir berpuasa dan esok nak raya. Aduhai, memang menduga betullah!

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...