Cara Mudah Rawat Kembong Perut


Assalamualaikum ...


Cara Mudah Rawat Kembong Perut | Seawal pagi lagi perut den dah semacam je . Tapi sakit tu datang macam biskut lah . Kejap ada , kejap tak ada . Tapi bila datang , memang sakit amatlah . Macam biasa , den pun mengadulah kat my kakak . Nasib baik dok dengan kakak kan ... heheheheeee


Cara Mudah Rawat Kembong Perut




Kembung Perut



Den syak kembung perut den ni sebab makan jeruk madu Pak Ali . Alkisahnya , malam tadi , selepas berbuka dengan seteguk air , den terus je belasah jeruk madu Pak Ali yang masih berbaki . Sebab sedap , maka den makan sampai kenyang . Makan masa perut kosong , memang cari bala dapat kembung perut !

Kalau ikut fakta asal , kembung perut ni berlaku bila ada gas berlebihan dalam perut dan usus kita . Selain daripada itu kembung perut juga boleh terjadi disebabkan bakteria usus yang menghasilkan karbon dioksida dan hidrogen akibat dari pemecahan karbohidrat dan protein .

Sebab kembung perut ni pula ada dua iaitu
  • makan dengan cepat
  • menelan udara 

Buang Angin


Walaupun den alami kembung perut , angin perut den tetap dan kerap keluar dari atas dan bawah juga . Yang den hairan tu , walaupun dah buang angin , angin dalam perut tetap bergerak bebas . Maklumlah , asid banyak dalam perut tu sebab dah kosong satu hari kan . 


Cara Mudah Rawat Kembung Perut



Macam biasa , selain den sapu minyak angin bila kembung perut , den juga guna petua orang dulu - dulu nak rawat kembung perut den ni . Antaranya macam kat bawah ni .


Minum Air Panas



Kalau tanya my kakak , dia suruh je den minum air panas seba my kakak selalu je guna cara ni bila kembung perut . Bila dah minum , angin akan keluar dari atas / mulut . Tapi angin tak keluar semuanya .


Bawang Putih Bakar



Bawang putih dibakar , kemudian makan ketika panas . My bonda selalu jer suruh buat cara ni . Cara rawat kembung perut ni pun senang . Tapi selalunya tak ramai orang boleh telan bawang putih yang pedas sikit tu kan dan berbau di mulut .

Bawang Merah



Ambil minyak masak , tenyehkan bawang merah di atas minyak masak hingga lunyai . Lepas tu sapukan kat perut . Ni yang my bonda buat bila anak dia kembung perut . Rawat kembung perut cara ni sesuai juga untuk bayi .


Semua bahan rawat kembung perut tu korang cuma perlu dapatkan di dapur je . Cuma kalau tak rajin , tanggunglah sakit perut tu sampai tertonggeng ye . Alah , dalam bilik sape nak nampak . Kalau kat tempat kerja , pandai - pandai lah korang ya .









16 comments:

  1. Rebus sedikit hirisan halia,minum airnya masa suam,boleh juga utk kembung perut ni qaseh.
    Bawang putih tu kalau kakak kukus pada nasi yang ditanak tak terasa pedas snagt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya sebenarnya rajin minum teh halia atau air detox halia . bila kembung , tak terfikir lak nak membuatnya ...

      Delete
  2. SEMOGA ANGIN XMERUSUH LAGI DLM PERUT QV...BANYAK SGT ANGIN MAHU TERMUNTAH DIBUATNYA....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kadang tu sampai keluar angin dari bawah dan atas juga PI ...

      Delete
  3. Mudah jer nak dapatkan bahan-bahan rawat kembung perut, ambil kat dapur jer

    ReplyDelete
  4. boleh minum teh halia panas..bawang putih xlalu nak makan saja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terlupa lak nak membuatnya . sebab panik kot ... hehehee

      Delete
  5. Replies
    1. boleh cuba tips2 yg kengkawan bagi kat atas tu ...

      Delete
  6. Kalau banyak sangat angin..boleh sakit badan dibuatnya :(

    ReplyDelete
  7. halia pon boleh.. ratah je.. ahahha
    Jom singgah blog : Nurfuzie.com

    Jom singgah entry ni: TOP ENTRY Minggu Ketiga September 2015

    ReplyDelete
  8. Akak memang selalu byk angin tapi takde lah kembong perut. Kadang erk ark erk ark sampai termuntah-muntah. Kadang huarkkk sebungkal angin keluar baru rasa lega. Angin banyak sungguh dalam badan.

    ReplyDelete
  9. petua bawang putih tu, macam tak sanggup je..huhu.tu sebab kat rumah ni standby ubat angin yang rasa cam kapur tu

    ReplyDelete
  10. Lahai dah tau petut kosong dibedalnya jeruk.....mmg mencari nahaslah kekdahnya tu...
    Dulu dulu masa kecik selalu gak sakit perut, abah bg minum air campur minyak cap kapak. La ni jarang dah sakit perut

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...