Kau Makan Nangka , Aku Kena Getah


Assalamualaikum sahabat ...

Kau Makan Nangka , Aku Kena Getah | Mesti korang pernah dengar kan peribahasa Kau Makan Nangka , Aku Kena Getah yang bermaksud , orang lain yang buat kesalahan tapi kita yang dituduh . Macamtu lah lebih kurang sebab sis bukannya pakar bahasa . Merosakkan bahasa tu selalu ... heh heh heh .

Kau Makan Nangka , Aku Kena Getah


Tapi , apa yang sis nak mengomel ni bukanlah berkenaan orang lain buat onar , tapi sis yang kena palit . Sis memang nak cerita pasal Kau Makan Nangka , Aku Kena Getah

Al kisah , my kakak balik kampung cuti lepas sebab anak buah man in d house bertunang . Kali ini , si najwa tak nak balik . Ada gak peneman kan . Macam biasa , balik dari kampung , banyaklah buah tangan yang dibawa antaranya si nangka kat atas tu la .

Bersemangat tau sis mengeluarkan nangka tu sebiji demi sebiji . Bila dah selesai dan nampak getah di tangan , barulah teringat di dapur ada sarung tangan ... grrrr . Maka terpaksalah melumur minyak masak sebanyak mungkin nak buang minyak tu . Yang lain , bila dah nampak nangka molek je bergolek dalam bekas , memasing ambil dan makan .

Nangka buah tangan dari my along ini manis sangat . Dia kata kat rumah dia dah tak termakan . Bagi ayam , ayam pun dah tak heran . Sis memang tergodalah bila menghidu bau nangka ni tapi tak berapa berani nak makan .

Pengalaman sis lah , kalau makan nangka walaupun sikit , mesti kembung perut . Korang ada ke petua nak elak kembung perut makan nangka ni ? Kalau ada , kongsi lah ya . Oleh kerana dah tak tahan godaan , sis makan juga . Nasib baik tak pulak jadi kembung perut . Tapi pada masa lain , belum tentu tak kembung kan ...

My arwah bonda selalunya masak nangka ni bersama gula buat koktel untuk leak kembung ...



12 comments:

  1. nangka masak dibuat bubur sedap tu kurang sikit anginnya...

    ReplyDelete
  2. Sedapnya nangka... susah nak dpt sekarang ni... untung lah masih punya kampung... kalau blk kampung bonet kosong pun boleh jadi penuh sampai tak muat.. hehhee

    ReplyDelete
    Replies
    1. selalu bonet kereta memang penuh nora ... hehehee

      Delete
  3. Lembu punya susu, sapi dapat nama tu taulah, Vee ^_^

    Ni kira betul-betullah terkena getah nangka sebab bersemangat tolong kopek nangka ya. Hahaha!

    Saya suka tau nangka tapi tak pernahlah dapat free. Selalu saya beli kat Aeon yang sebekas RM6 tu. Serius tak cukup! Kalau dah banyak sangat cakap kat Along Vee tu nanti saya balik BP, sedekah kat saya ajelah yerk ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. MD tahan makan ya . saya suka je tapi selalunya perut kembong lah MD ... amboi , bila lah agaknya dia nak balik kg tu agaknya . klu raya thn depan , pokok je yg ada md ... heh heh heh

      Delete
  4. betul tu sis, kalau sebab orang tapi kita pulak kena. memang banyak terjadi

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...