Salah Siapa


Salah Siapa | Kisah si remaja Nur Amirah Athirah 14 tahun yang hilang pada Ahad lepas jadi berita hangat hari ini sehinggakan Astro Awani juga membincangkan perihalnya . Tak cukup dengan berita di tv dan online , para blogger juga mengambil kesempatan update tajuk yang sama .


Salah Siapa


Cinta

Cinta boleh jadikan manusia lupa jiwa raga waima yang dah matang dan berusia . Kerana cinta manusia sanggup melakukan apa sahaja walaupun tahu kesan dan risikonya . Korang pun dah biasa dengar kan ada org sanggup jual rumah dan tanah demi yang tercinta . Ada yang sanggup tinggalkan isteri / suami juga kerana cinta .

Maka tak peliklah jika gadis muda ini yang mungkin baru kenal cinta , menurut jiwa yang gelora . Baru merasa bagaimana disayangi ... senang cerita gila bayang . Korang pernah rasa ? Sis pernah melaluinya masa umur masih mentah , orang kata ... heh heh heh . Tapi , tapi , tak le sampai lari dari rumah . Masih jaga batas - batas agama . Zaman sis masih tertutup lagi . Nak berendut pun takut terserempak dengan cikgu dan kawan - kawan . Maklumlah pekan tu kecik je . Kalau pi pantai pun , kengkawan ada je yang tinggal berdekatan ... hohohoooo

Bab cinta ni , memang susah ibu bapa nak tangani . Malah ada kes juga yang mak bapak tak dapat nat tangani langsung ! Buktinya , kerana cinta , anak gadis sanggup lari dari rumah sampai ke Lombok ! Jadinya , kalau anak post gambar Bf dan nampak mesra kat FB , cepat

Masalah Social

" ma , budak tu tak rasa malu ke bila naik sekolah nanti nak berhadapan dengan guru dan kawan-kawan serta pelajar lain ? "

" budak macam tu tak ada malulah . Sekolah aku pun ada kes macam tu tak lama dulu . budak kelas sains lagi . selambe je dia depan cikgu dengan kawan-kawan . Kes dia ni lagi teruk . Dia main dengan banyak lelaki kat luar . Pastu boyfriend dia tahu . Boyfriend dia pun mintak jugalah . Kalau tak bagi , dia ugut . Terpaksalah budak perempuan tu bagi ... "

Ini cuma sebahagian dari cerita yang lagi banyak berjela-jela . Cikgu ni macam orang biasa juga . Ada anak - anak remaja yang mungkin juga boleh jadi macam tu . Selalunya cikgu tak ambil port pun sebab diluar bidang tugas mengajar . Tapi kalau buat kes dalam sekolah , barulah cikgu ambil tindakan .

Ujian

Bagi sis , bila kes begini berlaku , family jangan buat kecoh kat media sosial . Biar polis jalankan kerja dia . Jadinya , tak perlulah pihak polis terpaksa buat pembentangan umum untuk menjelaskan kes . Maka dapatlah si ibu dan bapa menjaga maruah keluarganya pada umum .

Tiada ibu bapa yang mahukan anak-ank mereka jadi macam itu . Dari umur sehari lagi mereka dah ditatang bagai minyak yang penuh . Malah ibu bapa cuba menghasilkan corak yang terbaik dan cantik dari sehelai kain putih ( anak ) . Jika terjadi juga , itulah UJIAN .

Cabaran zaman sekarang ni , depan mata , ibu bapa boleh kawal anak , bila anak di luar ibu bapa tak tahu apa yang mereka lakukan . Jadi ,lebih selamat kalau anak sentiasa bersama ibu / bapa bila berada di luar . Kalau nak pergi bersama kawan , relakan jadi driver . Sekurang-kurangnya tahu dimana aktiviti bersama teman mereka dijalankan dan siap teman-teman mereka . Kekadang , gadget anak pun ibu bapa perlu juga cek .

Semoga anak-anak kita dijauhi dari perkara seperti itu . Tetapi , jika Allah nak beri UJIAN , maka jadilah ia ...



wallahua'lam ...




17 comments:

  1. kesian mak bapak, satu Malaysia tahu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang kesian . bkn setakat maruah , org keliling umpat keji lagi ...

      Delete
  2. Assalamualaikum
    Singgah sini

    Ujian utk klurganya dn ujian utk kita2 ni...ambil iktibar.hari ni hari diorg...doa yg baik2 sajer..
    Bila bca komen org sgt menakutkn , kutukan,kejian semua..taraf pun dh tahap pembunuh kejam..byk betul masa .

    Harap adik ni jadilh anak yg mmbanggakn mak bapak dia..stlh apa yg di lalui skrg ni..msih pnjang lagi perjlnan...

    Tk boleh salahkn dia juga..msih mnth.akal tk matang lgi..biasa hidup sng,nk semua dpt...salah mak bapak .

    ReplyDelete
    Replies
    1. selalunya , bila dah terantuk baru terngadah ... mudah2an ada pengajaran yg berguna buat adik tu .

      Delete
  3. Kesian kan malu ibubapanya ,kalau pun anak gadis tu takde perasaan malu...
    Takut dengan keadaan sosial zaman skg ni,apatah lagi nak jaga anak ppuan memang sukar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg takut berlaku perkara yg sama . semoga Allah lindungi kita ...

      Delete
  4. Salah diri sendiri kerana terlalu mengikut kata hati.. Selain bagi didikan agama, ibu bapa pun kena pantau anak-anak, selidik apa mereka buat dan dengan siapa mereka berkawan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya setuju . mak bapak mmg kena pantau . mesti kenal sapa kawan2 anak dan tahu mana anak pergi ...

      Delete
  5. KEJADIAN SEBEGINI PATIT DIJADIKAN IKTIBAR IBU BAPA MASAKINI SENTIASA PERLU CEMBURU DGN AKTIVITI ANAK2...DLM SOAL NI XPYH NK SALAHKAN SESIAPA...TAKUT ALLAH MENGUJI KITA CARA BGITU TENTU XTERTANGGUNG KITA..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita tak menyalahkan cuma just sembang - sembang ... semoga Alah melindungi kita ...

      Delete
  6. semua yg berlaku ujian Allah buat hambaNya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya , diakhirnya , itu adalah ujian walau apa pun asbabnya ...

      Delete
  7. Bebudak sekarang panjang akalnya untuk perkara yg tak baik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya akui itu sbb byk sgt pengaruh luaran ...

      Delete
  8. kenal pasti anak sendiri dulu kot sebelum kecoh ... macam-macam budak sekarang ni kan.

    semoga anak kita, adik kita, anak buah kita tak ikut lah perangai macam ni. takutnya nak membesarkan anak sekarang ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. otulah risiko membesarkan anak di zaman siber dan media sosial . perkara yg tak baik ramai je yg nak meniru ... semoga ahli kelurga kita terhindar darinya ...

      Delete
  9. Kesian pada parents dan family. Apa2 pun mak bapak kena betul2 pantau dan jaga anak.

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...