Biskut Legend


Biskut Legend | Zaman kanak-kanak adalah zaman terindah . Segalanya yang kita lakukan masa zaman itu tetap subur dalam ingatan . Kalau ikutkan rasa hati , mahu saja kembali ke zaman itu . Zaman yang tiada kebimbangan tentang hidup . Yang ada hanyalah keseronokan menjalani kehidupan . Hidup yang bebas dari pencemaran udara , bebas dari penerokaan alam kepada kemodenan , bebas dari gadget dan media sosial .

Biskut Legend


Masih jelas terbayang di ingatan , bila bangun pagi , mata akan dijamu dengan kehadiran kabus yang putih mulus bersama udara yang dingin . Bila menyentuh air di kolam , rasa kesejukan airnya . Nak ambil wuduk pun boleh menggigil . 

Menunggu sinaran matahari terbit adalah saat terindah . Cahaya yang keluar dari celah-celah pokok menjadi moment yang tak bolh digambarkan . Sayangnya , pada ketika itu , tidak mampu lagi untuk memiliki sebuah kamera . Kalau tidak pasti sudah dirakam semuanya . 

Sekarang ini , bila bangun pagi di kampung , suasana itu semua sudah tiada . Nak jumpa kabus pun sangat susah . Rasa sejuk tetap ada tapi air di paip sudah tidak sesejuk air di kolam suatu masa dulu . Nak tunggu matahari terbit pun dah tak terfikir dek kesibukan membuat sarapan di dapur ataupun sibuk melayan tv bersama anak buah .

Punyalah panjang mukadimahnya . Sis sebenarnya cuma nak cerita pasal biskut legend kat atas tu . Sis sebenarnya tak tahu pun biskut itu apa namanya . Bila dapat biskut tu dari door gift majlis kahwin , maka terimbaulah kenangan masa kecil-kecil dahulu . 

Masa tu , kalau mak suruh pergi kedai , sis akan beli biskut legend itu sebagai upah / jajan . Masa tu , dapat makan biskut legend pun dah rasa nikmat sangat . Beli 50 sen dah dapat satu plastik kecil yang selalu buat bungkus air tu tau . 

Makan biskut legend pun ada caranya . Makan mesti dengan krimnya sekali baru sedap . Kalau ada yang gatal tangan pi makan krim lepas tu buat tak tahu je tinggalkan biskutnya saja , memang sis naik angin . Masa tu memang tak tahu lak macam mana cara nak buat krim tu . Yang tahu cuma makan je . Tu yang sedap bebenor tu .

Biskut legend tu pun bukan selalu sis dapat beli dan makan . Maklumlah kena ikut baki wang yang ada selepas belanja kat kedai tu . Kalau jajan lain macam dalah paket tu , jarang dapat beli .

Korang pernah makan biskut legend tu , rasanya ramai je kot yang suka makan biskut legend ni sebab masa sis kanak-kanak / sekolah rendah , biskut tu memang popular kat kedai runcit . Sekarang pun masih ada lagi kan .





12 comments:

  1. BISKUT LEGEND YG JADI KEGEMARAN MASA BUDAK2 DULU...LAMA DH TU..

    ReplyDelete
  2. Kita suka makan krim gulanya je yang biskutnya kasi akak. hehehe. layan ais kepal time panas-panas. Layan gula ketuk gula tarik fuh teringat semasa dulu lah.

    ReplyDelete
  3. dulu-dulu suka makan gulanya dulu, baru mkn biskutnya..hihi..

    ReplyDelete
  4. selalunya saya abiskan aising tu je...hehehehehe
    jemput singgah ke blog...saya ada buat GA...jangan lupe join & support

    ReplyDelete
  5. bahagian yang manis itu akan dimakan dahulu..

    #BBN

    ReplyDelete
  6. Biskut yang memang legend. Zaman kanak-kanak dulu memang tunggu aje ayah balik dari kedai dengan biskut legend tu. =D

    ReplyDelete
  7. legend sangat nih..makan gula atas dia je

    ReplyDelete
  8. Zaman kecik2 ini lah yang paling hot peberet... Makan gula je... Biskot esok2 jela laa makan... ha ha ha...

    ReplyDelete
  9. memang feveret lah biskut ni time kecik2 dulu :)

    ReplyDelete
  10. tapi biskut lejen ni dah tak sesedap yang dulu. tsk tsk tsk...

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...