Jamu Asam Bantu Kempiskan Perut


Jamu Asam Bantu Kempiskan Perut | Sebelum ini dah ada dua resepi kempiskan perut yang sis kongsikan . Sebab teruja sangatkan nak kempiskan perut , ni sis bagi lagi satu resepi kempiskan perut . Korang bila baca jamu je , mesti ramai yang kecut perut kan ! Sis ok jerk ... ahaks !


Jamu Asam Bantu Kempiskan Perut


Jamu Asam Bantu Kempiskan Perut


Berikut adalah langkah demi langkah cara membuat Jamu Asam Bantu Kempiskan Perut
supaya korang mudah nak buat .


Jamu Asam Bantu Kempiskan Perut

Bahan-bahannya :

Asam jawa
Kunyit
Halia
Manjakani
Gula Melaka

Jamu Asam Bantu Kempiskan Perut

Masukkan halia, kunyit dan manjakani ke dalam periuk.

Jamu Asam Bantu Kempiskan Perut

Rebus halia, kunyit dan manjakani sehingga masak dengan 2 cawan air.

Jamu Asam Bantu Kempiskan Perut

Setelah selesai merebus, blend kesemua bahan yang direbus bersama2 dengan air rebusan.


Jamu Asam Bantu Kempiskan Perut

      Saringkan dan ketepikan hampasnya.

Jamu Asam Bantu Kempiskan Perut

Jus yang telah disaringkan tadi dimasukkan semula ke dalam periuk, di rebus di atas api perlahan bersama2 dengan gula melaka dan air asam jawa.



1 comment:

  1. Sayalah tu yang lari dulu bila dengar perkataan 'jamu'. Oh, memang tak bolehlah, Vee!

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...