Kalori Banyak Ke ?


Kalori Banyak Ke ? | Hari ini dah masuk hari yang ke 15 belas Ramadhan kita . Ini bermakna 5 hari lagi akan tiba 10 malam terakhir . Maka bersyukurlah korang yang dapat melaluinya nanti . In shaa Allah , sis cuma dapat separuh je . Maklumlah orang perempuan kan ada ABC . Pun begitu , alhamdulillah , setakat ini ibadah puasa dapat dijalani dengan baik walaupun hujung minggu banyak gi meronda tengok-tengok baju ... heh heh heh . 

Kalori Banyak Ke ?


Sejak bulan puasa ni , sis dah nekad tak nak makan nasi . Jadinya sis ambil oat sebagai pengganti tapi sis makan oat masa sahur je . Oat tu sis campurkan dengan apa saja buah yang ada . Adakalnya oat campur pisang , oat campur kurma dan oat campur epal . Kalau semua buah tu tak ada , sis campur je oat tu dengan sedikit susu pekat manis .

Gambar lak , sis malas nak ambik . Maklumlah waktu sahur kan . Jadi , sis pinjam je dengan mr.google .

Manakala waktu berbuka pula sis ambil buah apa yang ada termasuk tamar lah . Selebihnya sis cuma ratah je lauk pauk yang ada . 

Kat umah ni , setiap petang man in the house akan bawa balik 4 jenis lauk untuk berbuka . Selalunya , memang tak habis , malah ada yang tak terusik . Jadinya , sis akan ratah semampu mungkin sebab sahur nanti my kakak akan masak lauk pauk baru .

Jadinya , sambil tengok tv menjelang tengah malam sambil kunyah daging , ayam atau sayur lah . Memang kenyang lah walaupun tak makan nasi . 

Satu malam tu tetiba terfikir , tak makan nasi , tapi makan daging , ayam sampai kenyang . Kalori tak banyak ke ? Korang rasa ? ... heh heh heh . Hentam sajalah labu . Daripada membazir lauk pauk tu , biar je dia masuk kat perut sis ni . Bukan banyak pun . Perut sis ni kecik je , makan sikit dah kenyang .

Alhmadulillah , hasil makan oat ni , perut sis dah mula kempis sikit . Sikit je . Bukan belon pun bila cucuk terus leper kan . Cuma oat ni menyerap lemak kat dalam perut tu selain oat juga baik untuk jantung

Rasanya lepas bulan ramadhan nanti , sis nak teruskan juga makan oat lah ...


3 comments:

  1. Tu yg malas tu Vee... tak lalulah nak makan oat ni. Teringin gak nak perut kempis tp apa kan daya haha....
    Eleh...yerlah tu buncit, anak dara buncitnya tang mana pun tak tau!

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...