Petua Mudah Ubat Gatal-Gatal ( Gegata ) Dari Dapur


Petua Mudah Ubat Gatl-Gatal ( Gegata ) | Gatal-gatal atau gegata ni selalunya kita tak perasan pun sebab apa . tetiba je rasa gatal , bila tengok lak dah merah kat tempat tu dan timbul bintat-bintat . Pas tu mula lah gatal je tangan nak menggaru . Lagi parah kalau terkena kat banyak tempat pada anggota badan .

Petua Mudah Ubat Gatal-Gatal ( Gegata ) Dari Dapur




Ada orang kata gatal-gatal ( gegata ) ni disebabkan ulat bulu , ada juga yang mengatakan disebabkan oleh hama . Tak kisahlah penyebabnya apa . Yang penting , bila dah kena , mestilah nak rawat gegata tu sebab dah tak tahan gatal-gatal .

Petua Mudah Ubat Gatal-Gatal ( Gegata ) Dari Dapur



Bila korang kena gegata macam gambar kat atas tu , ubatnya mudah saja . Korang cuma pergi ke dapur dan dapatkan lengkuas . Kalau kat dapur tak ada , masuk keta , pergilah pasar dan beli ya . Kalau ada yang tak kenallengkuas , pi lah tanya encik google .


Cara Merawat :



1- Potong lengkuas. 
2- Permukaan yang dipotong tu dikelar-kelar dengan pisau.
3- Lengkuas tadi digosok kat tempat gatal.

Selain rasa syiok digosok, ia cepat melegakan lebih baik dari ubat KKM.

Note : Kalau kawasan gegata banyak dan air lengkuas dah jadi kering, potong dan kelar lagi lengkuas tersebut dan gosok lagi.

Mudah-mudahan membantu & selamat mencuba. In sha Allah.


5 comments:

  1. Baru akak tau lengkuas boleh ubat gegata.Sebelum ni cuma tau guna bedak talkum je..

    ReplyDelete
  2. erhhhhh kalau kena ni mmg tak jadi satu kerja pun. kerja nak marah org ja. dgn gatal2. eeeii ngeri igt balik T_T

    ReplyDelete
  3. terima kasih berkongsi petua...lagi satu kalau dah terdesak sangat sementara nak cari ubat..gosok dengan rambut sambil berselawat..

    ReplyDelete
  4. In Syaa Allah, boleh cuba.
    Petua yang bagus.

    ReplyDelete
  5. Si bongsu pernah kena Vee cenggitu. Rasanya alahan kot. Yelah, tetiba jer kan. Ohhh petuanya guna lengkuas aje ek

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...