Resepi Nasi Dagang Tradisi Bersama Lauk Sampingan



Resepi Nasi Dagang Tradisi Bersama Lauk Sampingan | Hari ini sis tak dapat nak hadap lappy memanjang sebab ada masalah sikit . Jadinya , layan kan je lah resepi Cara mudah masak nasi dagang ni ya .

  Resepi Nasi Dagang Tradisi Bersama Lauk Sampingan




Resepi Nasi Dagang Tradisi Bersama Lauk Sampingan

Bahan-bahan untuk Nasi: -


4 cawan beras Jati
1 cawan beras pulut
3 cawan santan cair + sedikit gula dan garam
1 – 1 1/2 cawan santan pekat + sedikit garam
1 sudu halba
2 ulas bawang merah
1/2 in halia

Cara cara :


1. Beras dicampur dengan beras pulut di rendam 8 jam atau semalaman (kalau tak sempat 2-4 jam pun ok)
2. Kukus beras dan pulut tadi selama 20 minit
3. Angkat dan kaut semua nasi ke dalam bekas yang agak besar dan digaulkan dengan separuh santan cair sehingga rata. biar seketika hingga semua santan meresap. Masukkan lagi santan sehingga meresa. Elok habiskan semua santan cair. Biar sekejap
4. Kukus semula selama 20 minit lagi.
5. Sementara itu hiris bawang dan halia halus2. Masukkan di atas nasi dlm kukusan dan juga buah halba.
6. Angkat nasi utk kali kedua dan arunkan dengan santan pekat hingga rata. Tak perlu habiskan jika nasi nampak sudah elok lembutnya.
7. Boleh dihidangkan

  Resepi Nasi Dagang Tradisi Bersama Lauk Sampingan

Resepi Gulai Ikan Aya :


Rebus Ikan Aya Hitam bersama beberapa asam keping dan juga garam..
Jangan buang air rebusan
* boleh tambah telur rebus juga.. Ada yang suka makan Nasi Dagang dengan gulai telur rebus
* lebih sedap guna Ikan Aya Hitam dari Ikan Aya Kurik

Bahan-bahan gulai :


1 sudu serbuk ketumbar
1/2 sudu serbuk jintan manis
1/2 sudu serbuk jintan putih
2 hiris lengkuas (dikisar)
1 hiris halia (dikisar)
1 biji bawang besar (dikisar)
3 ulas bawang putih (dikisar)
3 sudu cili mesin
1 paket rempah gulai cap bunga Ros 15 gram (nak sedap tambah lebih)
1 1/2 liter santan
1 batang kulit kayu manis
1 sudu kerisik
4 keping asam keping
1/2 buku kecil gula melaka.
Sedikit Belacan
10 biji cili padi
sedikit garam

Cara-cara :


1. Masak Santan sehingga naik minyak.
2. Masukkan semua bahan-bahan yang dikisar, serbuk, rempah gulai cap bunga ros, cili mesin, kulit kayu manis, kerisik, asam keping, dan gula melaka
3. Masak lama, biarkan mendidih. Masukkan sedikit garam sesuai dengan rasa.
4. Masukkan air rebusan ikan tadi dan juga ikan yang di rebus. jangan masukkan asam keping rebusan ikan nanti masam.
5. Biar beberapa minit. Masukkan cili padi dan juga belacan.
6. Masak sebentar dan boleh dihidang. Pilihan sendiri mahu pekat atau pun tidak.. Kalau mahu pekat masak lama.. Siap!

 Resepi Nasi Dagang Tradisi Bersama Lauk Sampingan

Resepi Acar Timun:-


Timun
Carrot
Cili Merah dan Bawang
- SEMUA dihiris memanjang
1 sudu gula
1 sudu garam
1 sudu cuka

Cara-cara:


1. Gaul sebati dan dihidang.


Facebook : Cara Mudah Buat Nasi Dagang


7 comments:

  1. Terima kasih kongsi resepi nasi dagang .Teringin sangat nk buat sendiri tapi beras nasi dagang susah pulak nk cari.Tapi guna resepi ni senang aje kan...

    ReplyDelete
  2. PANDAINYA QV MASAK NASI DAGANG..LENGKAP SEMUA LAUK NN ACAR...SEDAPNYA

    ReplyDelete
  3. salam vee ... dah lama tak kesini, sbb dah lama tak berblogging.

    sedapnya nasi dagang tu, rasa ngidam lah pulak :)

    p/s: selamat hari raya. maaf zahir batin

    ReplyDelete
  4. Oh, dah tahu taktik Vee! Kalau takda masa aje memang up entri tentang resepi ni ya! Saya sebenarnyakan tak pernah makan nasi dagang sebab entahlah, tak tahu nak kata apa nak beri alasan ^_^

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...