10 Jenis Ubat Dari Limau Kasturi


10 Jenis Ubat Dari Limau Kasturi | Sis kalau balik kampung atau my kakak balik kampung , limau kasturi adalah buah tangan yang wajib Ada . Sis suka buat air limau dan my kakak akan buat sambal belacan . Sesekali makan dengan Adam boi . Kat kampung sis memang banyak pokok limau kasturi . Tanam sepokok , beranak pinak Kat keliling umah . Buah sepokok Tak habis makan kata War is an Petani . Kalau 3 pokok ? Hah , fikirlah sendiri ... Heh heh heh .




Limau kasturi ni bulan setakat boleh jadi perasa dalam minuman dan masakan je tau Tapi boleh juga dibuat ubat . Di bawah ni Ada 10 jenis Cara untuk jadikan limau kasturi sebagai ubat .

10 JENIS UBAT DARI LIMAU KASTURI

1 . ubat batuk

limau+kicap+garam = minum setiap pagi and malam …batuk akan beransur pulih

2 . ubat demam

Petiklah 2-4 genggam daun limau nipis. Rebus dengan 2 hingga 4 gelas air. Gunakan air rebusan ini untuk menuam pesakit yang demam. Caranya dengan membasuh kain pada air rebusan dan diperas, lalu ditempelkan pada dahi pesakit.

3. ubat ketiak

Siapkan limau nipis yang dicampur kapur sirih. Setelah mandi, sapukan campuran ini pada ketiak dan biarkan beberapa waktu sebelum dibasuh. Lakukan pagi dan petang.

4 . ubat pening kepala

Ambil sebiji limau kasturi dan potong sedikit di bahagian atasnya. Kemudian, picit kulit limau kasturi tadi sehingga cecairnya keluar. Pastikan anda menghalakan cecair tu ke arah hidung semasa ia terpancut.

5 . ubat lelah
Ambil sesudu madu. Kalau boleh madu asli. Kemudian, campurkan dengan 5 titik jus limau kasturi.Minumlah campuran madu dan jus limau kasturi tadi.Anda boleh meminumnya pada bila-bila masa walaupun ketika tak mengalamilelah. Tapi cukuplah anda mengamalkan cara ini seminggu sekali.

6 . ubat kurus
Perahan limau nipis yang dicampur dengan teh tanpa gula dan diminum setiap hari. Sebaik-baiknya biarlah teh yang diminum itu teh panas suam, kesannya lebih cepat. Amalkan meminum air ini dan insya-Allah perut anda yang buncit akan menjadi kempis dan kemas semula.

7 . ubat kelemumur
Biasakan mencuci rambut dengan beberapa helai daun rambutan yang diramas bersama setengah cawan air hingga mengeluarkan lendir. Kemudian bancuh sebati lendir daun rambutan bersama dua cawan santan dan sebiji air limau nipis. Lumur pada seluruh kepala dan balut menggunakan tuala lembap. Biar sebentar sebelum dibilas bersih, Lakukan seminggu sekali.

8 . ubat hilang minyak pada baju
Perahkan sebiji limau kasturi ke dalam piring.Campurkan perahan limau kasturi tadi dengan sedikit garam.Kemudian, gosokkan campuran di atas pada bahagian pakaian yang terkena minyak.Lepas dah gosok, biarkannya selama 5 hingga 10 minit. Kesan minyak tu akan hilang nanti.Akhir sekali, barulah anda basuh pakaian tadi bersama dengan pakaian lain macam biasa.

9 . ubat wangi rambut
Ambil beberapa biji limau nipis & hiris2kan. Kemudian gosokkan ke seluruh kepala. Biarkan beberapa minit, kemudian barulah cuci hingga bersih. Selain mewangikan rambut, limau nipis juga boleh menghilangkan rasa pening & menyejukkan kepala.

10 . ubat kilatkan cermin mata
Cermin mata selalu kabur warna kerana terkena peluh disekitar mata atau hidung. Cuba petua ini bagi mengatasi cermin mata anda jelas lebih lama. Cuci & gosokkan sedikit limau pada kacanya. Bilas bersih2 kemudian lap dgn kain bersih atau tisu. Hasilnya cermin mata lebih kuat & jelas lebih lama


6 comments:

  1. Nice sharing...alhamdulillah..terima kasih..

    ReplyDelete
  2. terima kasih sy kongsi,sy suka bab kelemumur tu,,nanti saya cuba,n bab cermin mata tu..thanks awak..moga murah rezeki selalu..amin

    ReplyDelete
  3. Banyak khasiatnya buah limau kasturi ni.
    Jom tanam.

    ReplyDelete
  4. WAH BANYAK SEKALI KEGUNAAN LIMAU KASTURI NI..KALAU ADA POKOKNYA SENANG NK PETIK BUAHNYA KALAU NK GUNA

    ReplyDelete
  5. macam2 boleh buat dengan limau kasturi ni rupanya ye..

    ReplyDelete
  6. banyak khasiatnya...suka air limau kasturi..

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...