Tips Jaga Rambut


ASSALAMUALAIKUM...


Tips Jaga Rambut | Korang selalu dengar kan " Rambut itu mahkota wanita " . Untuk nampak kemas dan cantikkorang kenalah sisir rambut setiap hari . Gunakan sikat rambut yang sesuai dengan rambut cam sikat yang berbentuk sebaris untuk rambut lurus dan sikat jenis kembang untuk rambut kerinting .


Tips Jaga Rambut




Cuci Dengan Kerap


Nak rambut yang sihat lak , kena la rajin cuciSo dapatlah bebas dari masalah kelemumur , rambut bercabang dan juga rambut berminyak

Gunakanlah syampu khas untuk hilangkan kelimumur dan syampu khas untuk rawat rambut bercabangJangan bertukar - tukar syampu sebab ia boleh sebabkan rambut rosak dan kering .

Pengering Rambut


Korang dinasihatkan agar tak selalu guna pengering rambut sebab ianya boleh menyebabkan rambut rosak dan keringSekiranya korang ada masalah rambut dan masalah kulit kepala , pergilah dapatkan rawatan . Sekiranya serius , berjumpalah dengan pakar rambut dan pakar kulit kepala .

Bertudung


Bagi yang bertudungkorang dinasihatkan menggunakan kain tudung yang berwarna terang dan dari jenis kain kapas sebab sesuai dengan cuaca panas kat Malaysia nih . Tudung yang berwarna hitam akan menyerap haba dan menyebabkan kepala korang rasa panas . 

Bila korang pakai tudung , akan wujud lembapan pada kulit kepala yang menghasilkan bakteria Maka terhasillah kelemumur Untuk elakkan kelimumur kenalah rajin cuci rambut . 

Syampu


Gunalah syampu yang lembut agar rambut tak jadi kering Korang juga digalakkan keringkan rambut sebelum pakai tudung . Jika separuh kering , maka akan timbul bau yang kurang menyenangkan .  

Kesimpulannya
Kalau korang mengidamkan rambut yang cantik , korang kenalah korbankan sedikit masa dan tenaga untuk menjaganya . 









5 Sila komen:

  1. pakai pengering rambut bila dah terlambat or nk rushing ;-)

    ReplyDelete
  2. Tak tau syanpu apa yang sesuai. Semua rambut jadi kering. T_T

    ReplyDelete
  3. senang rambut pendek ke panjang ? hewhew.. kalo panjang CT rasa cem susah jaga..
    memangla kena rajin basuh.. dengan cuaca panas Malaysia n kita bertudung.. kena extra care..

    ReplyDelete
  4. nice sharing ... rambut memang kena jaga kalau tak bercabang lah jadinya :)

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...