Keburukan Lampu





ASSALAMUALAIKUM ...

Dah nak dekat tengah malam baru dapat edit entry . 
Nak buek camno , inilah jer masa yang den ado .

Menaip dalam gelap sebab anak2 buah tengah dapatkan feel tengok cerita triller kat astro nun . 
Den pun sambil menaip sambil jeling - jeling kat astro tuh . 
Dah nasib den lah nih menaip berbantukan cahaya skrin lappy .

Sebenarnya tak elok menaip dalam gelap nih . 
Sama gak kalau tengok tv . 
Boleh sebabkan rabun mata lah . 

Ada lak kajian yang kata , 
lampu kalimantang nih kalau guna berterusan pun tak elok 
sebab cahaya nya yang sangat terang ada sinar UV 
yang boleh rosakkan kulit . 
Jadi kita digalakkan guna cahaya lampu yang samar - samar 
aka romatik gitu .

Bila tidur lak , kita tak digalakkan on lampu .
Prof. Russle Reiter dari Texas University kata , 
" sekali anda tidur dan tidak mematikan lampu selama 1 minit , otak segera mengesan bahawa lampu menyala seharian dan penghasilan bahan melatonin menurun . "

Sesapa yang tidur dalam lampu menyala , 
akan berisiko menghidap leukimia .
Tubuh perlukan suasana gelap untuk menghasilkan bahan kimia untuk melawan kanser .
Bahan kimia tu juga diperlukan untuk mencegah kerosakan DNA .
Ketiadaan bahan melatonin akan menghentikan asid lemak menjadi tumor dan mencegah pertumbuhannya .

Harap u olls dapat manfaat dari info nih ...

Selamat Malam Bloggers 







10 Sila komen:

  1. Huuuuu. Bahayanya. Nina xpadam lampu. Takut. Sb suis lmpu jauh ngn katil. Huuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. GUNA JER LAMPU TIDUR . LETAK KAT SIDE TABLE . SENANG NAK ON / OFF .

      Delete
  2. baru tahu ... oleh rabun rupanye selalu tutup lampu main laptop

    ReplyDelete
  3. barulerr tahu...TQ untuk info ni....

    ReplyDelete
  4. ika selalu tidow bukak lampu,,takut aada hanttu,,mklumlah,,ika penakut

    ReplyDelete
  5. bermanfaat info ni, thanks for sharing :)

    ReplyDelete
  6. Betul, guna komputer or tv seelok kena guna lampu. Sebab lampu komputer/laptop tidak diserap oleh mata dan badan kita sahaja. Tapi cahaya lampu akan serap energy dari laptop.

    Membaca dalam gelap memang boleh rabunkan mata. Risiko tu.

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...