Tangan Sejuk


Assalamualaikum ...

Anak buah hambo ada hobi . 
Suka sangat tabur biji benih kat mana mereka suka.
Tak kira la buah apa .
Maka inilah hasilnya ...


Hambo sebenarnya tak tahu ini pokok apa .
Sekali tengok macam pokok labu .
Tapi anak buah kata , mereka tabur biji tembikai susu .
Pokok ni tumbuh di tengah halaman ...
... hahahaaa ... amek kawww


Dah berbunga pun .
Tapi kecil jer bunganya  kalau nak compare dengan bunga pokok labu .



Setiap kali Chinese New Year , jiran next door bagi limau satu kotak .
Jadi anak buah tabur jer biji tuh kat mana dia suka .
Bila tumbuh , hambo lah yang alihkan .
Dah hidup lebih daripada 3 tahun .
Tapi masih tinggi tang tu lagi .



Pokok betik nih lak tak sama dengan pokok betik yang selalu tumbuh tu .
Tingginya baru jer setinggi pagar rumah .
Tapi dah berbunga dan berbuah .
Tak tau betik jenis apa .

Mungkin kami nih jenerasi tangan sejuk .
Alhamdulillah , setakat nih , tabur ker atau tanam jer , leh hidup .
Cuma perlu rajin siramlah .
Tak de baja pun .
Bebas daripada racun tu lebih baik .
Hidup kita pun lebih sihat ...








7 comments:

  1. Seronok nya boleh bercucuk tanam bila ada kawasan yang luas. Kak ain ni tanam dalam pasu je. Laman kecik.

    ReplyDelete
  2. org kata,tgn sejuk sbb minat yg mendalam terhadap pokok/tumbuh2an...kalau tak minat,tanam apa pun jadi arwah hehe

    ReplyDelete
  3. maian2x tabur dapat hasil bagusla tu, aki ni tabur2x tak dapat apa2x...hahaha

    ReplyDelete
  4. memang tangan sejuk.. kot kita memang tangan panas.. payah nak hidup...

    ReplyDelete
  5. wow!! bagus berbakti pada tanah...nnt ada hasilnya...

    saya ni pulak tgn panas, memanjang tak menjadik kalau tanam pokok tu...huhu....

    ReplyDelete
  6. Dulu-dulu kita pun macam ni, senag aje pokok nak tumbuh kalau tanam. tapi sekarang ni dah "panas" tangan agakya..tu sebab pokok kalau tanam susah aje nak hidup..hmm..boleh ke camtu..

    ReplyDelete
  7. Mesti best dok kat rumah yang ada laman luas..dpt pulak tangan sejuk, lps ni pi campak biji dorian, gerenti rmh boleh jadik dusun durian..haha..

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...