Akibat Makan Shashimi


Assalamualaikum ...

Shota Fujiwara , seorang warga Jepun yang berumur 80 tahun .
Beliau mengadu sakit kepala .
Malah sakit kepala yang luar biasa !
Selama 3 tahun beliau menderita .
Sehingga kehilangan kemampuan psikomotoricnya .

Selepas buat scan / x - ray ,
doktor yang merawatnya telah menemui sarang ulat di bawah kulit kepalanya .
Nasibnya baik sebab ulat tu masih berada diluar tempurung otaknya .



Ulat yang ada kat kepala Shota Fujiwara 
sebenarnya adalah parasit .
Parasit nih selalunya ada kat dalam badan ikan mentah , 
ikan laut dan ikan air tawar .
Ulat parasit dan telurnya hanya boleh mati dengan cara masak dan beku .
 Perlu digoreng , dipanggang atau direbus dengan kepanasan yang tinggi .
Boleh juga mati dengan cara pembekuan 10 hingga 20 darjah celsius .
Tapi kena bekukan lebih seminggu .

Sumber ; FB

Selepas umur 80 tahun baru terbongkar .
Bayangkan kalau dia makan sushi ni sejak umur 20an ,
parasit tu makan dan membiak sikit demi sedikit ,
tetiba jadi geli geleman lak bila membayangkannya !

Sebab tu Islam tak bagi kita makan makanan yang mentah ni .
Nasib baik sushi dan sashimi ni bukan makanan kita .
Yang jadi penggemar pun x ler makan selalu .

Ingat ! 
Makan seafood mentah banyak mudaratnya .




9 comments:

  1. Assalamualaikum. kesiannya dia. memang tak lalu la nak makan bahan mentah gitu =_______='

    ReplyDelete
  2. betul2.. sebab tu la kita kena makan makanan yang betul2 masak... :)

    ReplyDelete
  3. xpernah mkn sushi huhu

    Background Blog Percuma,Rainbow Polkadot
    http://kumbangmerahbintikhitam.blogspot.com/2013/08/freebies-rainbow-polka-dot-blog.html

    ReplyDelete
  4. Ya ALLAH scarynya..tak sanggup nak tengok..

    ReplyDelete
  5. adeh..rasa geli gelema pula Vee..nasib baik bkn penggemar seafood mentah

    ReplyDelete
  6. pergh... penternak yg berjaya.. hehehe

    ReplyDelete
  7. Hish geli pulak tengok tu...gitu ghupenya ye....makan shushi telor je le hehe

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...