Ralat Sambal Durian


Assalamualaikum ...


Bila ada durian , 
makhluk ni lah yang saya paling suka buat .
Lagi bagus kalau ada mangga ...

Step pertama ,
Cili padi + bawang putih + bawang merah + ikan bilis ,
tumbuk kasar .

Terlupa nak snap lah step nih ...
heheheee ... sorry



Kopek isinya dan masukkan ke dalam lesung batu .
Pastu pi la mesrakan guna sudu atau anak lesung .



Sambal yang dah di campurkan dengan durian .



Mangga kecil yang masam .
Masak sebab kena peram ...



Hiris - hiris mangga dan masukkan ke dalam lesung .



Gaul mesra guna sudu .
Boleh juga kalau nak guna anak lesung .




Inilah hasilnya ...
Makan dengan nasi panas , 
tak de lauk lain pun tak per .

Oh yer ... jangan lupa tambah bahan perasa !


Selamat mencuba ...




8 comments:

  1. salam..wah terik dia buat sampai siap detail2 lagi. bak sini.mata kita dari tdi mengatook klu dapat mkn petg dg nasi panas ok gak hee..


    sori lambat balas kunjugan hari magatok tahap gaban tdo tak mahu...layan fg lagilah mata kuyu segar..pastu kuncup balik keh..keh..

    btw thks sb pergi ke blog sy tinggalkan komen.amat sy hergai

    ReplyDelete
  2. mula ingatkan wat tempoyak tadi heeee

    ReplyDelete
  3. wah resepi baru ni..tak pernah tau durian boleh buat macam ni..

    ReplyDelete
  4. sama la... kalau ada durian kat rumah, mesti simpan sikit sbb nk gaul dengan sambal.. tapi pha is pakai cili kering je..

    ReplyDelete
  5. wah!! mng layan mkn mcm ni..kt umh pun suka buat cm ni..klu ada durian..tpi suka guna tempoyak lgi ..klu bt ni mng mkn nasi tambahlah..hehehe

    ReplyDelete
  6. sambal durian..?..wah menarik..blm pernah rasa ni Vee..mcm tempoyak ke Vee

    ReplyDelete
  7. Nmpk sedap sgt. Dah terliur dah ni. Nak buat skrang x bleh sbb xde durian.. huhu

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...