Sotong Masak Pindang Serai


Assalamualaikum ...

Sotong Masak Pindang Serai
Balik daripada shopping keperluan sekolah ,
my kakak menuntut janji pada my anak buah .
Masuk dapur memasak hidangan untuk lunch 
walaupun jam dah jejak 1 tengahari .

Sotong Masak Pindang Serai



Maka bermulalah proses .
Si abang ( 8 tahun ) bersama si kakak ( 9 tahun )
membawa seekor sotong kepada mamanya .
" Mama , macam mana nak buang tahi sotong ? "
Maka berdemonstrasi le mamanya .


Si kakak ( 12 dan 13 tahun ) lak ,
sebok membelek buku - buku resepi mencari masakan sotong .
Menjengah mak usunya sekadar bertanya .
" ada daun kunyit tak ? serai ? asam binjai ? "
Hambo hanya mengangguk sambil melayan lappy .

Sotong Masak Pindang Serai

" Asam binjai ? " 
Trus pi jengah anak buah 
yang sedang tekun menyelak buku resepi .
" Tak de pun gambar asam binjai mak usu . "
( Merujuk pada laman gambar rempah ratus . )
" Mana resepinya . Mak usu nak tengok . "
Owh , asam keping rupanya .

Sedang khusyuk ber blogwalking ,
tetiba dengar si kakak suruh si adik masukkan air 5 cawan .
Maka berlarilah hambo ke dapur .
" Stop ! Kalau nak masukkan air , 
tengoklah sotong kamu tu banyak mana .
Kang tak pasal - pasal berenang lah sotong tu 
aka banjir lah kuahnya .

Tetiba dengar lak my kakak suruh anak buah tambah air .
Maka inilah jadinya ...


Betul - betul banjir .
Mujur anak buah hambo nih memang suka makan nasi ada kuah .
Jadinya , kuah yang banyak tu , jap jer akan hilang dari pandangan !

Cara memasaknya mudah jer 

Lada merah dan hijau belah tengah dan potong dua .

Mayang bawang merah , putih dan halia .

Ketukkan 2 batang serai .

Panaskan minyak dan tumis kesemua diatas.

Bila dah kekuningan ,
masukkan air , asam keping .
Biarkan hingga mendidih .
Bila air dah mendidih , masukkan
sotong , daun kunyit dan perasa .
Bila mendidih , tutup api .

Masak udang / sotong kejap jer 
dalam 3 minit aka agak - agak dah masak .
Kalau masak lama nanti sotong / udang akan jadi liat .

Rasanya memang sedap sebab ada serai .
Kalau masukkan daun limau purut dan cili padi ,
confirm dah boleh jadi tomyam !

Sedang bersantai menjamu selera ,
my kakak bertanya pada si abang ;
" Dah jumpa gigi sotong ? "
Si abang mengangguk .

Ada ker gigi sotong ?
Hambo lak bertanya .
Cisss , dah umur camni pun 
hambo tak pernah nak fikir pasal gigi sotong !
... heheheeee . 
Ada baiknya bila budak suka bertanya .
Jadinya , yang tua pun akan ikut berfikir !


14 comments:

  1. he..he.. budak2 kalau suruh buat memng mcm ni hasilnya..
    tapi ok biar mreka blajar sendiri :)
    x mengharapkan org lain selalu...

    ReplyDelete
  2. pandainya. kecik2 dah pandai bab2 memasak. nanti dah besar mesti pro :)

    ReplyDelete
  3. hahaha... tapi bestnye kalau boleh makan sotong tu.. thanx utk resipi tu kak.. :)

    ReplyDelete
  4. suka baca cerita anak2 yg rajin ke dapur ni..n kena pantau juga kegiatan mrk bimbang kemalangan....

    ReplyDelete
  5. jenuh nak menjawab kalau anak menanya soalan.

    ReplyDelete
  6. Sotong ada gigi ke? cutelah kakak dan abang..

    ReplyDelete
  7. gigi sotong?.. tertanya jugak ni.. hihih

    ReplyDelete
  8. Yang tajam2 dekat kepala sotong tu, giginya la kot....

    ReplyDelete
  9. saya kalau siang sotong..mesti buang gigi sotong

    ReplyDelete
  10. Saya dah 20 tapi tak pandai masak lagi. Malunyaa

    ReplyDelete
  11. betul2, bila buadak2 bertanya, otak kita pun akan turut berfikir. Apa nama masakan ni?

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...