Ni Jer La Yang Murah .


Assalamualaikum ...

Di pagi hari , di hujung minggu .
Pergi ke pasar basah mencari stok untuk seminggu .
Dah berhari - hari dok menghadap ayam .
Kali ni nak mencari ikan lah pulak .


Apa ? RM 14 sekilo ?
Mimpikah ... memang realiti .
Kalau setakat sekilo ikan
untuk lima orang anak yang sedang kuat makan ,
dua kali masak jer dah khatam !



Tu ler hakikat yang terpaksa diterima 
bila masuk musim tengkujuh .
Maka my kakak beli ler kerang dan kupang .
Ni jer yang murah katanya .

Walaupun mahal , ikan tetap beli juga .
Tapi tak ler berkilo .
Agak - agak cukup untuk sekali makan jer .


Bila si kecik ikut mamanya pi pasar
wajiblah beli petai .
Si kecik suka sangat makan nasi dengan patai mentah .
Kalau dimasak petai ni , bukan petai katanya .
Satu papan RM 3 .
Mahal ker murah , tak tau ler .

Hidup kat key el ni , semua kena bajet kan .
Tapi herannya masih ramai yang maintain sihat .
... heheheeee 
maklumlah Malaysia ni syurga makan !



10 comments:

  1. murah tapi sedap tu....ikan hari hari pun jemu...hee

    ReplyDelete
  2. kalau tinggal kat tepi laut yang pantainya berselut, musim kerang menjadi boleh juga sorong besen pergi kutip yer...

    ReplyDelete
  3. Di Pasar Besar Alor Setar, harga kerang tak pernah berubah..masih RM3 sekilo....

    ReplyDelete
  4. kerang memang mahal la sis. tapi sebab nak makan kena lah beli. kalau rebus cicah dengan kuah kicap cili sedap nie. huhu

    ReplyDelete
  5. sis..musim tengkujuh memng hasil laut mahai..
    kerang yg 4.00 jadi 4.50 he..he...he..kerang kalu bakar memng sedap..

    ReplyDelete
  6. Barang semakin hari semakin mahal kan.. tambah pulak u dok kt kl lagi la tinggi living kosnya kan.. kena bertabah la setiap hari.. huhuhu

    ReplyDelete
  7. betulla, ikan selar, kembung rm 14 sekilo, saya pun kena pandai bajet, tapi kesian anak-anak tengah semangat nak makan cuti2 sekolah ni, apa nak buat, realiti hidup di bandar ni, semua kena amik kira.. kena banyak2 sabar

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...