Halia Xtravaganza .


Assalamualaikum ...

Sedang melayan lappy , hidung menghidu bau sup ayam .
My kakak buat special .
Alkisahnya man in da house demam tahap menggigil nih .
Maka QV terfikir nak letak halia .
Kan halia tu memanaskan badan .



Maka ke dapulah QV 
Ambik halia sebesar ibu jari , ketuk jap kat lesung batu ,
cebur je kedalam sup ayam tuh . done !

Maka tibalah masa menikmati sup bersama bubur nasi .
Sambil makan sambil bersembang .



" Aku letak halia banyak - banyak tadi . 

Nak bagi panas badan . "
Selamba jer my kakak bercerita .
" Apa ? ... heh heh heh ... aku cebur gak halia tadi . "
" Ingatkan ko tak bagi lagi . "
" Agak - agak , dah berpa banyak halia dalam periuk tu yer ? "
Selamba juga aku berkata - kata .
hah hah hah  ...



Masa makan tu baru QV sedar 
yang my kakak juga masukkan lada hitam .
Dah double lah kepanasannya .
Malam tadi hujan lebat . 
Sedap jer tidur tanpa rasa sejuk 
walaupun tak berselimut .
Ada gak manfaatnya kan !

Nasib baik lum ada orang mati sebab banyak makan halia .
Orang dulu halia ni buat sambal tumbuk 
dan makan dengan nasi panas .
Selalunya orang dalam pantang yang kena makan .


12 Sila komen:

  1. sedap jugak halia ni kalo dibuat ulam..hihihi

    ReplyDelete
  2. org tak demam pun berselera ni...

    ReplyDelete
  3. wow, berganda-gandala kepanasannya ye

    ReplyDelete
  4. Kalau nak bagi lagi menggelupur kelazatan kepanasan dan kepedasan campurkan halia, lada dan cili padi, hirup panas-panas dan padamkan kipas/aircond....hmmmm...mesti berpeluh punya....

    ReplyDelete
  5. Bukan saja memanaskan badan....boleh membuang angin atas bawah jugak...hehe..

    ReplyDelete
  6. halia muda tumbuk dgn ikan bilis goreng mkn dgn nasi panas mcm sambal belacan..pergh sedap..

    ReplyDelete
  7. assalam...halia ni ubat penting dlm pengubatan Islam kata sorang ustaz nilainya mcm emas...

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum. haihh sheila suka sangat makan sup ayam. lagi2 time hujan kan. heee

    ReplyDelete
  9. salam sy mengidam sup ayam sbb masa ni sy tgh demam..tp x de siapa nak tolong buatkan. huhuhuhuhu

    ReplyDelete
  10. salam kenalan..sya balas kunjungan ke sini..done follow..^_^

    ReplyDelete
  11. Halia n lada hitam memg sesuai kalo dimakan time demam n org pantang

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...