Tips Sediakan Steak Dengan Mudah


alt image tag




ASSALAMUALAIKUM ...


Korang tentu tau kan steak tu cam na . Emmm 


  • STEAK = Sepotong daging fillet + minyak + herba + garam + papper 
  • HIDANG = Steak + sos papper / putih / coklat + mentega ( sapukan ) + kentang ( lecek / panggang ) + sayur campur 
  • Nak sedap , makan semasa panas .
  • Tak digalakkan makan bersama sos cili / tomato sebab boleh rosakkan rasa aslinya .

Tips mudah mengolah steak untuk majlis BBQ

1. Pilih daging Lembu di bahagian tenderloin , sirloin atai T - bone

2. Pilih daging yang sedikit berlemak .

3. Hindari membeli yang potongannya terlalu nipis kerana daging akan menjadi terlalu kering sesudah di masak .

4. Biarkan daging beberapa saat ( menghampiri suhu ruang ) selepas dikeluarkan dari peti sejuk sebelum di perap .

5. Jangan perap daging dalam sos terlalu lama . Masa yang dicadangkan hanya selama 30 - 60 minit sahaja .

6. Pastikan tempat pembakar betul - betul panas sebelum meletakkan daging .

7. Sesekali sapukan sos perapan , minyak dan mentega ketika steak sedang di bakar . Rasanya pasti enak .


SELAMAT MENCUBA !!!




8 Sila komen:

  1. sedapnya steak buatan sendiri ni tapi harga daging skrg mencanak tinggi juga...tapi sesekali bertukar selera ok juga...

    ReplyDelete
  2. Terbaik! jadi panduan buat kakak ni QV..

    ReplyDelete
  3. Steak memang sedap tapi tak pernah lagi buat sendiri kat rumah :) Since dah ada semua panduan ni, bolehlah digunakan kalau nak buat steak nanti.

    ReplyDelete
  4. sekarang senang semua dah de..tinggal nak mask je..

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...