Bertuahnya Burung !


Assalamualaikum ...

My anak buah ni suka bebenor bagi makan burung .
Kat depan rumah ni , dulu cuma ada burung pipit dan tiong dan beberapa ekor merpati jer .
Dek kerana anak buah suka bagi makan ,
sekarang dah jadi sekawanan burung merpati .
Jumlahnya dah lebih 20 ekor dalam satu masa .
Burung ni tak pergi mana pun .
Dok atas kabel elektrik dan bumbung rumah .

alt image tag


Kisah berlaku di petang semalam .
Ada seekor burung ni jinak la sangat .
Kalau mintak makan sampai kat depan pintu .
Maka my kakak kerah lah anak - anaknya bagi makan burung .

Sedang melayan lappy , tetiba perut rasa lapar .
Pergi ke dapur mencari nasi ....

alt image tag


Aik ... tak kan dah kosong !
Maka bertanya lah mak usunya pada yang tukang masak nasi .
Si kakak masak macam biasa lah .
Tapi kenapa nasi cepat habis ?

" Nabila bagi makan burung ! "
" What ? "
" Nabilaaaaaaaaaa ... "
" Ko bagi itu burung makan sampai ini nasi habiskah ? "
" Ha ah . "
" Agak - agaklah kalau nak bersedekah pun . "
" Mak usu lapar ko tak kisah lah ! "
" Heheheee ... "
" Pi masak nasi lagi ... "

alt image tag


Sabar mak usunya menunggu nasi itu masak .
Budak nak belajar bersedekah , biarlah saja .
Mudah - mudahan melimpahlah rezeki ayah ibunya nanti .

Kalau bebudak ni tak bagi makan , uncle Cina sebelah lak tabur bijirin .
Tak pun Jiran India lak tabur makanan .
Sudahnya burung - burung ni berkampung la kat sebaris rumah teres ni .




9 Sila komen:

  1. ok juga kan banyak burung2 berada di kawasan perumahan kita jadi anak2 yg berminat berkawan dgn burung tau habitatnya n kenal jenis burung tu...xlah nk kena tanyak cik google pula.

    ReplyDelete
  2. Rezeki beburung...membawa berkat kepada kita...

    ReplyDelete
  3. xrugi berkongsi rezeki wlaupun dgn burung..tpi smpai habis nasik tu..amboi2..haha!

    ReplyDelete
  4. alahai, memang pemurah sangatlah plak anak-anak buah QV tu ye, sampai mak usu tak dapat makan, ha ha..

    ReplyDelete
  5. Memang elok bersedekah, burung pun makhluk Allah juga...

    ReplyDelete
  6. baiknya hati sampai nasi dihabiskan..hehee..masak lagi

    ReplyDelete
  7. Nabilla ingatkan dah tak ada org nak makan lagi itu yg bagi burung makan.
    Org tua-tua kata kalau banyak burung merpati dekat rumah tanda murah rezeki tau dik..

    ReplyDelete
  8. Kena dulukan burung-burung yang kelaparan berbanding dengan Mak Usunya. Mak Usukan boleh masak nasi sendiri, burung tak boleh :)

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...