Makan Cara Korea


Assalamualaikum ...

QV lebih suka makan ulam berbanding sayur yang dimasak .
Ulam tu kan fresh malah rasanya lebih manis dan rangup dikunyah .
 Tapi kena rendam air garam dulu lebih kurang 15 minit untuk buang racun dan jadikan daun kobis merah layu sikit .
Pastu leh la makan cara Korea .
Ala , nasi dan daging balut daun tu .
Meh tengok kat bawah ni ...

Jenis daun ulam 


alt image tag

Daun salad .


alt image tag

Daun salad juga .


alt image tag

Daun buas - buas .


alt image tag

Daun kaduk .


alt image tag

Daun pegaga air tapi dah tua sikit .


alt image tag

Kobis merah . 
My anak buah tanya ;
Kenapa namanya kobis merah ?
Kan warnanya purple .
erkkk ......


alt image tag

Bungkus camni , terus jer makan .
Maveles jer kunyah dalam mulut .

Tapi kat dalam tu mesti ada cili padi atau pun cili jeruk atau sambal belacan .

Korang lalu pun QV tak sudi nak pandang tau .
... heh heh heh





15 Sila komen:

  1. wahh..mcm2 daun ada..bagus mcm ni..

    ReplyDelete
  2. bagus la QV suka makan ulam...mesti awet muda ni.hehe

    ReplyDelete
  3. Boleh tahan renyah nk membalut. Haha -alasan seorg malas :p

    ReplyDelete
  4. Saya juga suka ulam, sayangnya agak malas mendapatkannya sendiri. Cara mudah membelinya di market, itu pun bukan hari-hari... :)

    ReplyDelete
  5. tak rajin nak bungkus-bungkus, gumpal2 masuk je terus dalam mulut, tapi daun buas-buas tu akak tak kenal la, nak cari kat mane yek?

    ReplyDelete
  6. wah sedapnya...daunnya pilih yg segar ya...

    ReplyDelete
  7. saya suka bungkus dgn seaweed. Sedap gile. Macam makan sushi.

    ReplyDelete
  8. kalau tengok orang korea makan memang sedap sebab depa makan sampai penuh mulut..kita tengok pun terliur..hahahh

    ReplyDelete
  9. Aduh, Vee... tapi yang ni, yang ni, yang ni memang MD tak berapa kisah sangat. Saya tak terliur pun sebab saya tak reti makan gini :)

    ReplyDelete
  10. pandai awak makan dengan berulam ye Vee:) saya suka juga ulam, tapi tak semua ulam sy makan..sebab jarang makan berula, awet mudalah awak ye..

    ReplyDelete
  11. wahh..suka ulam yer...ok jugak ek makan ala korea cenggini..hihi..boleh try nie =)

    ReplyDelete
  12. daun kaduk boleh makan ek? hehehe...sally ingat daun sirih je boleh...

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...