Penangan Kod E


Assalamualaikum ...

Al kisahnya my kakak dapat undangan ceramah .
Ekcelli , dapat dua jemputan ceramah pada petang tu .
Yang first my kakak tolak .
Bila dapat undangan ke 2 dia tak sampai hati pulak .
Walaupun perut tu dah besar 8 bulan , demi anak bangsa ,
dia gagahkan juga .


alt image tag

Maka dipetang sabtu yang sempoi ,
my anak buah merempuh masuk bilik mak usunya dengan hamper .
 " Mak usu , mama dapat hamper . Bila nak makan ? "
Nak makan hamper pun minta izin mak usunya dulu ... adeh !
Sambil melayan lappy , selamba ker QV jawab ;
" jap lagi . "

Si kakak lak dengan excitednya bertanya :
" mak usu , halal tak ? "
" Cuba tanya mama , yang beri tu Islam ke bukan ? "
" Dah tentulah mereka tu cek dulu cop halal tu ada ke tidak . 
Kan mereka tahu mama tu Islam . "
Sambil ku katok kepalanya .
Sengih jer la anak buah QV nih .
Sebab dah lali dengan perangai mak ususnya .
heh heh heh .

Apalah nasib dapat anak buah yang lebih suka bertanya daripada berfikir !
" Mak usu , ada Kod E tak ? "
Selamba jer QV jawab .
" Kalau ada kod E , rasanya ko nyesal tak tanya mak usu ? "
Tersengih - sengih jer si anak buah .
My kakak pun menyampuk ;
" eleh , dalam hati nak sangat makan kan ! "
QV permudahkan jer bagi mereka faham .
" Kalau dalam hati tak ada was - was , Islam kata dibolehkan .
Tapi kalau ada , dah jatuh hukum haram dimakan ,
faham ! "


alt image tag


Ekcelli my kakak tak letak sebarang bayaran pun untuk ceramah tu .
Tapi dah rezeki , bukan setakat dapat RM , 
hamper pun dapat juga .
Maka QV dapatlah tempiasnya .
Tak lah banyak sangat .
Dapat topup prepaid digi dan celcom untuk sebulan .
Alhamdulillah ...






15 Sila komen:

  1. budak budak pun alert dengan Kod E...bagus!!! ^_^

    ReplyDelete
  2. Untungnya dapat tempias sama. Tapi Vee, dapat tempias pasal apa pulak ni? Hehehe ....

    ReplyDelete
  3. rajin makusu melayan anak buahnya..tu yg bnyk tanya. takpe banyak tanya..sekurangnya dia peka dgn keadaan semasa. cerdik anak buah QV tu..:)

    ReplyDelete
  4. wahhh.. bestnya dapat hamper, brand Mamee lagi tuh, enak makan dimasa lapang :B

    ReplyDelete
  5. Sekarang yg tak halal dah jadi halal....macam2...

    ReplyDelete
  6. rezeki tu.
    Hmm..Kod E tu mmg kena penerangan lanjut pihak berwajib

    ReplyDelete
  7. Naluri seorang ibu dan kakak begitulah. Dapat habuan bukan utk sendiri tapi dikongsi dgn yg lain. Kalau hamper tu kakak percaya memang dia tak kisah dah. Sedangkan duit pun dia bagi adik bongsunya walau tahu adik usunya bukan tak berduit..

    ReplyDelete
  8. bagus juga kanak-kanak di ajar halal haram sejak dari kecil

    ReplyDelete
  9. kakak QV seorang penceramah ye...bagus ye budak2 tu tanya dulu sebelum nak bedal..

    ReplyDelete
  10. didikan awal adalah amat penting, kecik2 dah alert halal-haram

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...