Al Kisah Puzzle


Assalamualaikum ...

Hari tu vee ada citer pasal si kecik melalak minta mainan .
Selain mamanya belikan set  minuman untuk dia ,
ada juga untuk si kakak - kakak dan abangnya .
Inilah dia makhluknya ...


 Al Kisah Puzzle

Puzzle ... memang kegilaan anak buah .
Kalau ikutkan , dah banyak puzzle mamanya beli .
Dah nama budak , bila dah bosan , sepah merata .
Sudahnya dikoyak - koyak jer puzzle tu .


Al Kisah Puzzle


Apa yang korang nampak kat gambar atas ni ...
Perasan tak ada nombor - nombor pada puzzle tu .
Sel - sel otak anak buah sudah berhubung !

Vee ; " mana aci tulis nombor . 
Klu mcm ni sape pun boleh cepat siap . "
" Ada gak nombor ni tetiba hilang dari pandangan . "

Anak buah ; " Mak usu nak padam ke ? "

Vee : " Kalau tetiba nombor tu ghaib , maknanya mak usu padamlah . "

Anak buah ; " Padamlah , aku dah hafal mak usu . "

Laju jer dia menjawabnya .
Kami dah ada pengalaman pasang puzzle 
yang ambil masa berminggu nak selesai .
Puzzle ni sangat besar dan kami framekan 
untuk sangkut di dinding .
Masa tu , kami memang terpaksa tulis nombor nak matchkan .
Bila dah siap pasang , memang tak berani nak buka balik .


 Al Kisah Puzzle


Inilah dia puzzle tu yang kami dah framekan dan gantung .
Saiz nya tak kecik tau .
Besar , memang besar saiznya !
Cukup besar bagi orang yang nak hilangkan kebosanan 
dan nak test kecekapan IQ nya.
Sebenarnya ada 2 keping puzzle yang hilang di situ .
Sampai sekarang tak dapat kesan di mana .

Seronok sebenarnya pasang puzzle nih .
Selalunya kalau baru beli memang berebut nak menyiapkannya .
Bila dah pasang and expert ,
tak ada dah yang sudi waima nak pandang pun !




10 comments:

  1. Puzzle ni memang boleh buat sel-sel otak bersambung, Vee tapi kalau kat rumah saya, sebelum sempat sel otak bersambung, dah ada yang masuk bawah meja, bawah bakul baju mahupun tong sampah. Si kecil di rumah tu memang excited nak menghabiskan segala mainan yang ada sebab senang nanti nak minta 'Mommy beli lagi ekkkkk....'

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum qaseh....betul tu main puzzle ni mmg seronok..kalau boleh nak cepat2 siapkn...

    ReplyDelete
  3. Salam jumaat yer ! adik plg suka puzle ni gigih dier siapkan walau sesusah mana pun

    ReplyDelete
  4. saya & kakak saya dulu penah juga psang puzzle ni..yang gambar pemandangan..1000 pcs tak silap..dah siap memang frame lah

    ReplyDelete
  5. Anak pertama saya masa umur 3,4 tahun suka main puzzle ni.kalau pi jusco mesti beli la..ada simpan lagi sampai sekarang masih elok..semua ada 38 set.tunggu adiknya besar sikit baru nak bawak keluar..seronok layan puzzle nih..

    ReplyDelete
  6. KY pun ada sekeping, jenuh nsk menyiapkannya. Dah siap terus framekan..

    ReplyDelete
  7. PUZZLE NI MMG MENGUJI MINDA UTK MENYIAPKANNYA...NAMUN ANAK2 YG PINTAR CEPAT SAJA MENCANTUMKANNYA...

    ReplyDelete
  8. Kadang2 orang tua seperti saya pun berpeluh jugak nak siapkannya....

    ReplyDelete
  9. bgus budak2 main puzzle ni...
    lya sndri dlu suka beli ..y besar tu..lepas tu tepek atas kertas hitam n lekat kt dinding bilik..

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...