Tentang Kahwin


Assalamualaikum ...

 "Nabila , masak air . "
Arahan dari mama yang sibuk dok jaga baby 
plus menanda  kertas periksa.
Maka si nabila pun mengeluarkan air dalam cerek masuk ke jug .
Vee dok perati jer .

Sedang vee menikmati air yang sejuk jer lalu kat tekak ni ,
tetiba si anak buah 13 tahun bersuara ;

" malasnya nak sekolah . " kata si kakak .
" kalau tak nak sekolah, berhenti jer pastu kawin . " kata nabila .

Si nabila 10 tahun tu selamba jer menegur si kakaknya .
Maka booolatlah mato si mak usunya yang dok depan jug air nih .
Ayat nabila ni sama jer dengan ayat mak kita dulu - dulu .
... adehhh .

" nabila , ko rasa senang ker kawin ? "
" baru jaga Ainul ( baby ) sekejap jer dah tak nak ."

Maka tersengih-sengih lah my anak buah .
Cukuplah sekadar itu nak bagi bebudak faham .




Dari teguran Nabila itu jelas ,
bagi budak - budak , 
kahwin itu ada suami jaga dan dapat anak .

Masalah yang lain memang tak masuk lagi kat otak mereka .
Sebab itulah bebudak sekarang , 
baru sekolah rendah lagi dah belajar main cinta .
dan dah tahu cerita pasal tuuut ...
Nasib baik my anak buah ,
alergik dengan bab cinta - cinta ni .

Bebudak zaman ini sangat mudah dan cepat jadi dewasa
sebab maklumat yg mudah mereka dapat hanya dihujung jari ,
kaca tv juga pengaruh sekeliling .

Vee walaupun belum kahwin ,
rasa gerun pula nak membesarkan anak suatu hari nanti .
Tapi dek dah jadi lumrah kehidupan ,
Kena lah hadapi juga .







12 comments:

  1. Kira umur 10 tahun pun fikir cam emak2 dah yer ^_^

    ReplyDelete
  2. Kadang2 budak2 sekarang terlebih cepat dewasa hingga menakutkan mereka yg dah terlebih dewasa seperti saya.... Dunia luar penuh dugaan dan godaan, itu yg menakutkan...

    ReplyDelete
  3. Zaman sekarang ni membesarkan anak sangat besar cabarannya. Tak mcm zaman KY dulu. Baru mlm tadi waktu mkn mlm di sebuah restoran, KY nmpk seorang gadis keluar makan bersama 3 orang lelaki sebaya, mungkin satu kolej. Dah takde kawan perempuan ke untuk di ajak keluar makan? Tak terfikir ke..kan mengundang masaalah nanti..

    ReplyDelete
  4. betul tu Vee kehidupan berumahtangga makin mencabar skrg yg palig cabar adalah tuk mendidik anak2 dlm dunia teknologi skrg

    ReplyDelete
  5. Budak-budak sekarang memang matang sebelum usia..tak tahula zaman akan datang nanti mcm mana..

    Comel kucing tu...salam perkenalan :)

    ReplyDelete
  6. Betul environment sekarang membuatkan anak-anak cepat dewasa
    .. juga betul lumrah kehidupan walau takut melihat kepincangan di sana-sini kehidupan berkeluarga andai sudah tiba masa kena tempuh juga.

    ps: beberpa hari lepas tak boleh komen di sini tak tahu kenapa..

    ReplyDelete
  7. kuat betul pengaruh zaman sekarang ni,,

    ReplyDelete
  8. Berkahwin ni perlukan klomitmen yang tinggi..tu sebab kena belajar abis dulu sebelum kahwin..budak-budak sekarang cepat matured dalam hal tertentu

    ReplyDelete
  9. sama la jugak dengan ayat mak abah akak dulu vee. bila dpt result exam teruk je, derang main ugut nak berentikan akak sekolah. huhu.

    ReplyDelete
  10. diorg nmpk yg seronok je pakai bj cantik, ddk as pelamin yg terjd lps tu diorg x fhm n x tau

    ReplyDelete
  11. Kalau dulu memanglah tak belajar bagus, terus makpak ugut nak kahwinkan aje. Tak payah membazir duit hantar belajar lagi. Ohho...takut tau kalau kata nak kena kahwin walaupun tak tahu apa benda pun pasal kahwin mawin ni. Tapi budak sekarang lain macam sikit, Vee. Kotnya kalau kita ugut anak perempuan kalau tak belajar kena kahwin, lagi mereka suka kot :)

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...