Loya


Assalamualaikum ...

Di kala malam mahu melabuhkan tirainya ,
den yang kelaparan pergi menjengah saji ,
yang kedapatan hanya 3 ketul sardin yang kemarau .

Dengan semangat yang jitu ,
demi perut yang sedang berdendang keroncong ,
den tinggikkan kuali atas api ,
bunyi tumisan dan bau haruman mengundang suara

" mak usu masak apa ? "

Ku luahkan cili boh ke dada kuali
agar bisa menjadi penyeri sardin ,
setitis demi setitis ...
tiba - tiba ...
tersembul keluar satu benda yang besar ...
... apakah ? apakah ? apakah ?
lalu ku ambil dan telek ...
... arghhhh sudaaaaaaaaahhh ...
lalu ku humban semuanya ke bakul sampah !


Loya


Den terus LOYA .
LOYA se LOYA - LOYAnya !
Mahu saja ku luahkan segala isi perut .
tapi apa kan daya ...
... segalanya sudah jadi darah daging !

Hah ! dah habis drama den .
Korang tengok bebetul gambar kat atas ni .
Korang rasa apa ya ????

Setelah den pegang dan rasa ...
jawapan hanya satu ...
... KULIT TIKUS !

Korang yang baca ni pun dah LOYA .
rasanya ada yang muntah hijo .
Lagilah den dan seluruh isi rumah 
yang dah makannya hampir habis satu paket !

CILI BOH ...
dari situ benda tu keluar .
yang berwarna hitam itu adalah bulunya .
cili boh itu dah bercampur asam jawa .
jadinya , asam jawa itu sudah menjadi bahan penawet 
yang sempurna .

SAMAN ?
membuang masa je .
Salah Sapa ?

Pak menti 
masuk kilang bila nampak pintu ternganga luas ,
bila ada lubang untuk dia menyelusup masuk .
berlari seenak rasa ...
... ohhh tergelincir pula 
ke dalam kawah nan merah berapi !

Mesin
dia tak ada mata ,
dia tak di ajar untuk tendang tikus
dia cuma bergerak bila di suruh .

Bungkus
dia hanya membuka mulutnya dengan luas ,
supaya peritnya penuh diisi sebelum ditutup rapat .

Pekerja
dia tidak dibayar gaji untuk tangkap tikus,
dia takut dimarah sebab curi tulang
tikus juga bukan urusannya !

Keputusan Muktamad
kami lebih rela proses sendiri cili kering
menjadi cili boh yang bersih dan suci .
Tanpa bahan pengawet
tanpa perasa tambahan !

Sakit
semoga kami tidak sakit kerananya
kalau nyawa kami diambil ...
... itulah takdirNya !

Owhhh ...
ku dah tak sanggup untuk meneruskan lagi ...
.... pergiiiiiiiiiiiiii 








27 comments:

  1. Ya Allah..kesiannya sis Vee sekeluarga.pergi klinik tak?baik buat check up takut ada keracunan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. insha Allah , tak ada apa - apa sal ... heee

      Delete
  2. ya allah..cili boh brand apa tu kak? xnak la beli cili boh dah lepas nie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. x ingat brand lah paket t pn dah kena buang . cuma bahagian belakang paket tu ada perkataan jawi ...

      Delete
  3. bila kena macam ni lebih afdal lah mesin lada sendiri .... tapi tu lah kadang makanan dalam tin pun banyak juga benda-benda asing yang masuk....Ya Allah di jauhkan lah hendaknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah selalu gak tgk kat fb minuman dlm tin n kotak ada benda asing mcm tu ... tak sangka lak kena btg hidung sendiri ...

      Delete
  4. ADOI....
    mujur terperasan awal2...
    ish..ish....sbb tu bila beli pek y mcm ni kena hati2.. biasa kalo cili boh, lya akan buka plastik n letak dlm satu bekas.. so klo ade makhluk pelik2 leh detect awal.. xpela.. nk wak camner..bkn y disengajakan....

    ReplyDelete
  5. Heiiii.....gelinya Vee.....betul ke kulit tikus tu Vee....Tak berapa clear gambo tu, okje tak nampak.
    Nak buat mcm mana benda dah selamat dlm perut hihi..... Insyaallah tak de papelah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. berdasarkan lebar kulit tu , mmmg milik pak menti lah . bulu pun mash ada lagi ...

      Delete
  6. eeeee....
    kembang tekak pula tetiba vee wei...
    sekali pandang tak nampak apa sangat
    baca entry yang buat rasa nak muntah...eeee

    patut report aje, pergi terus ke KKM
    saya penah buat report juga, cepat tau diorang ambik tindakan
    kalau p report kilang tu, memang entah apa alasan dia bagi

    ReplyDelete
  7. Assalam Vee, dlm cili boh ek? ape brand? Me mmg tak pakai cili boh beli peket tu, pakai cili kering blend sendiri... tapi pas ni Vee kene lebih berhati2... mcm2 la nnt jumpe dlm bungkusan/tin/kotak, sume org niaga tak pikir kebersihan, kite la yg kene mainkan peranan...

    ReplyDelete
  8. Lahawlawalaaa....
    bila ini yg terjadi memang satu langkah - jgn beli lagi.
    Moga paparan ini dpt dilihat semua yg suka membeli cili boh.
    Patut tunjukkan lebel dia dik bagi semua kita lihat
    Kakak memang blend sendiri (eh.. biasa mak zah yg tolong blend).

    ReplyDelete
  9. Cisss.. pengotornya pemilik produk tu!! Kalau orang putih mesti mereka dah saman berjuta-juta tu atas alasan selera makan mereka mati seumur hidup bila tengok masakan bercili.
    Nasib baik di rumah saya tak pernah guna cili boh, semua diproses sendiri...

    ReplyDelete
  10. Perggghhh loya juga tekak den nie...
    Brand mana tu?..
    Hhmm
    Mmg kena buat sendiri la cili boh lepas nie yer

    ReplyDelete
  11. Ya Allah seriusly tikus.. mak aiii bukn setakat loya, rasa nak demam je.. nasib baik sis ngan family xdak apa.. cili boh yg ada kat rumah ni dituang dlm balang.. alamak, xdak selera plak nak makan cili boh tu..

    ReplyDelete
  12. maaak aih.. isk takutnya.. huurm.. kena buat paste cili boh sendiri la kalo gitu..
    adus mcm ne laaa jadi gini.. nxt time hati2 ya..

    ReplyDelete
  13. ya Allah kulit tikus?? mcm mana boleh ada dlm tu.. kesian vee. kena hati2 ni

    ReplyDelete
  14. yekk!!!!! eeeeeeeeeeee....baik blender cili kering sendiri

    ReplyDelete
  15. Ya Allah! Vee....

    Walaupun berpuasa, memang rasa mual dan loya. Saya mahu mengagak tapi tak berani nak berfikir benda yang sama. Tapi bila Vee sahkan itulah kulit cik menti, aduhai.... kembang anak tekak ni dibuatnya. Saya memang tak pernah beli cili boh, memang blend sendiri di rumah. Baca kisah ni, lagilah saya tak akan pandang cili boh yang dah siap packet tu....

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...