Nangis


Assalamualaikum ...

My kakak paling tak suka
kalau kena siang binatang masih hidup .
Apa lagi kalau bukan ikan keli dan siput .
NANGES lah jawabnya .
My kakak ni jiwa tisu .

Dulu masa my bonda masih bela banyak ayam ,
kalau my arwah abah sembelih ayam ,
my kakak ini akan sumbat telinga rapat - rapat .
Dia tak sanggup nak dengar ayam menggelupur kena sembelih .
Kalau dia dengar ,
confirm nangis dan tak nak sentuh pun daging ayam tu .
... kesian katanya .


Nangis


Di satu petang yang tenang ,
man in the house balik dari pasar 
membawa batang keladi dan siput 
Ini lagilah NANGIS !

Batang keladi tu banyak getah .
Kalau tak pakai sarung tangan ,
mau coklat kehitaman kat hujung jari tu .
Susah nak hilang wooo .

Bab siput tu , den boleh je kerjakan .
Den ok je walaupun siput tu masih hidup .
Dah memang makanan kita kan .

Batang keladi lak ...
... NANGIS den nak korbankan jari .
Biarlah my kakak , isteri mithali tu buat .
... heh heh heh .

Batang keladi dan siput ni
selain masak lemak cili padi / lemak kuning ,
sedap juga masak asam pedas .
Masa kecik den , 
selalu gak my bonda masak tumis batang keladi ni 
dengan ikan bilis .
tapi tak lah campur siput .
Masa tu dah jadi makanan feveret tau .

Den lak , 
bab batang keladi ni memang kalah .
Walau korang makan ok jer ,
bila sampai kat mulut den , mesti gatal .
... NANGIS !
Kadang tu dah teringin , 
makan juga sesuap dua .

Dulu den makan batang keladi ni ok je .
Ntah sejak bila lak my mulut ni mengada - ngada .

Petua batang keladi my bonda ,
jemur dulu batang keladi tu sampai layu .
Kadang tu berhari - hari .
Tujuannya untuk hilangkan getah
dan kurangkan gatal .

Tapi bab siput tu ,
selalunya memang denlah yang meratah sampai habis .
My anak buah tak berapa teruja .
Makan juga cuma tak feveret lah .

Gambar kat atas tu gambar lama ya .
Jangan ada lak kata tak musim siput kat tempatnya ...








8 comments:

  1. Susah nak dapat lauk macam ni... Biasa kat kg2 je dpt merasa...

    ReplyDelete
  2. salam ramadhan mak qaseh vee tuuu ;p

    ReplyDelete
  3. RAMAI JUGA YG KAK JUMPA MRK YG BERJIWA HALUS LEMBUT NI..IKAN KELI KALAU NAK SIANG DIBIARKAN MATI DULU, KETAM NIPAH PUN SAMA...LAMBATLAH PROSESNYA BARU BOLEH DIMAKAN TU...BETUL KATA QV DAH MAKANAN KITA XSALAH SEGERA MEMATIKAN SUMBER MAKANAN YG HIDUP KAN...

    ReplyDelete
  4. I pun xsanggup nak siang benda hidup.. sian tengok..

    ReplyDelete
  5. saya pun suka keladi masak asam tumis...makan gitu aje tak payah nasi..

    ReplyDelete
  6. wah siput sedut sedap masak asam campur dengan sayur keladi. Kalau ada sulur batang keladi wah lagi best. Ada orang kata masak sayurbatang keladi tu kena betul2 masak kalau tak berapa masak tu yang getahnya jadi gatal tekak.... susah sangat main tunjuk2 je lah hah baru tak gatal tangan.

    Dulu kat kampung muor kalau pergi pasor muor bila nampak siput sedut ni suka sangat mesti beli beberapa kampit... tapi tang nak potong muncung hujungnya tu yang jenuh. Ada orang tak suka sebab geli ternampak isinya bergulung-gulung. Kita orang kalau dapat huh memang menyedut tak kira bunyi sedut tu kuat ke apa ke janji sedap. hehehe kecuh bunyi sedutan siput sedut.

    ReplyDelete
  7. Jangan tak percaya, saya makan keladi. Sedap betul, tetiba aje teringat masakan emak yang tak mungkin dapat dirasai lagi. Harapkan pada kakak sulung ajelah kalau nak merasa ala-ala air tangan emak lagi! Bab siput sedut saya memang tak makan. Saya ni pun hati tisu juga. Saya tak siang ikan langsung sebab saya tak tahan nak belah ikan tu. Walaupun saya tak nangis, bila saya cuba siang ikan terus tetiba rasa ngilu satu badan macam saya pulak yang kena siang!

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...