Tengok


Assalamualaikum ...

Dengar my anak buah bersembang malam tadi .
Si Nabila kata :

" mama , esok balik pukul 12.25 tengahari . "

hanani kata :

" aku balik pukul 1.50 petang . "

mama kata :

" 1.50 lah baru mama ambik . "

mak usu kata :

" ko pi lah duduk kat surau dulu . "

hanani kata :

 " masuklah bilik komputer . "

nabila kata :

" tak boleh . 
cikgu dah tak bagi sebab ada pengawas 
masuk situ TENGOK video lucah . 
kena tangkap . 
nama tulis dalam buku .
Ayah dia cikgu sekolah ko . "

hanani tanya :

" sapa nama ayah dia ? "

" ntah . "

mak usu tanya ;

" budak tahun berapa  "

nabila kata ;

" tahun lima . "

terkesima sekejap den dengar .
budak seusia tu akal masih pendek .
kalau teringin mau dia terkam adik dia kang ... adeh .

my kakak kata :

" anak murid aku ngadu , 

' kenapa susah sangat nak masuk kepala bila nak belajar ? '

aku tembak je terus
Ko tengok video tu kan ?
lepas tu aku dengar kawan dia lak kata ;

' tu la ko , kan aku dah cakap , ko baru je tengok . '

Sebab ko suka tengok video tu lah kau tak pandai belajor . '

Tu budak kelas pandai tu , 
kalau yang kelas belakang lagilah tak payah tanya . "

my kakak bebel lagi :

" Budak kalau ada fone pastu ada kredit ,
memang benda tu lah yang dia orang tengok .
sebab tu kementerian tak benarkan bawa ke sekolah .
nanti jadi macam - macam .
budak kalau jumpa geng , ada fone kat tangan ... 
... dengan cikgu sekali glamer satu dunia masuk  utube . 
tak ada fone pun dah hampir setiap hari berperang dengan budak ,
kalau ada fone , dah berjuta dah masuk utube . "

fone sebenarnya boleh je bawa ke sekolah .
tapi kalau kena tangkap , fone akan dirampas .
mak bapak kena ambik kat sekolah lah .
licik tak ? 
Yang pasti taktik tu menjadi 
sebab budak tak bawak fone pun ke sekolah .

Tu lah hakikat sebenar .
Memang cabaran membesarkan anak 
dalam dunia tanpa sempadan ni .
Jadi ibu bapa kena pandai didik anak - anak .
Kalau iman mereka kuat ,
walaupun tengok , mereka tak akan praktikkannya .


Tengok


kat atas ni nasi ulam .
kalau ada sesapa yang teringin nak buat ,
yang nak diet ke 
boleh la cari resepi di SINI









15 comments:

  1. masalah semasa tentu selari dgn kebijaksanaan manusia masakini kan...bagi org dulu2 memperhatikan masalah anak2 alaf baru hanya mampu mengeluh n menggeleng-gelengkan kepala...susahnyalah mendidik generasi baru hari ini xboleh terleka walau sedikit..

    ReplyDelete
  2. tengok benda-benda macam tu boleh menggelapkan hati.dalam bentuk anime pun ada,sis sekarang ni

    ReplyDelete
  3. ish bahayanya.. budak2 lagi tu.. habis rosak akhlak.. klu dah selalu tgk kak Vee, mau try nya nanti..

    ReplyDelete
  4. baru 5 tahun dh pandai tgk video2 mcm tu .ya Allah takutnya.. mcm2 zaman skrg..takut mendidik anak byk cabaran nya...

    ReplyDelete
  5. mcm2 perangai zaman sekarang ni...huhu

    ReplyDelete
  6. aduhai budak2 sekarang...perlu perhatian yg lebih...baru darjah 5 dah pandai, kat mana lah dia video tu kan

    ReplyDelete
  7. Budak-budak sekarang emmm memang advance. Tapi kadang pengaruh kawan juga yang nak kena perhatikan. Tapi sekarang senyap sensorang dalam bilik pun kena intai tau manalah tau entah apa-apa yang mereka tenguk .. zaman semuanya di jari emmm memang banyak sungguh godaan.

    ReplyDelete
  8. saya pulak jd takut..ada ank 2 org...entah zaman ank2 saya mcmana pulak

    ReplyDelete
  9. memang menakutkan.. setiap zamanpun ada masalahnyer, kalau dulu maklumat susah nak dapat tapi budaknya ada masalah lain pulak.. .. tapi tuler umat manusiani makin ramai dan makin banyakler masalah yang timbul..

    ReplyDelete
  10. budak2 nak membesar, perasaan ingin tahu tu membuak-buak..bahaya internet, tak boleh ditapis..

    ReplyDelete
  11. Ya Allah.... kalo dah mula pandai tgk 'tu' mmg sampai bila2 dia akan nak tgk je kan Vee? bahaya tol la dgn kecanggihan alat komunikasi kan dah ade youtube..kite sbg ibu bapa takleh biarkan anak2 kite terus leka dgn gajet2 canggih ni..nnt ade la yg tak baik masuk kepala otak dia...payah la nak belajar...risau laa...

    ReplyDelete
  12. bahaya kan bagi gajet kat anak tapi tak pantau. nak senang jgn bagi :p cabaran besarkan anak zaman IT memang merisaukan...

    Jemput join segmen, Klik Sini.

    ReplyDelete
  13. Bahaya sekarang ni. Dikongkong sangat tak beri, tak boleh juga. Tak dikongkong langsung, inilah masalahnya. Pengaruh rakan sebaya pun sama juga, paling kuat. Waktu kami menonton filem omputih, kalau ada babak-babak yang panas, memang takdalah nak tengok bersama mereka. Terus tutup cerita. Kalau setakat tak melampau, suruh mereka tutup muka aje tapi beritahulah kenapa tak elok. Cakap jugalah bukannya benda tu tak elok tapi dia belum cukup dewasa nak faham. Kalau tengok membabi buta lepas tu teringin, parah nanti.

    ReplyDelete
  14. Cabaran mendidik ank2 lbh mencabar.kalu dulu cabaran hidup ssh tp hari ini cabaran 'hidup sng'

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...