Tumbuh Ekor


Assalamualaikum ...

Ini kisah sabtu 2 minggu lepas .
Dah basi ? Den memang macam ni .
Entry den ikut giliran bila banyak sangat cerita nak kongsi .
Yang penting , mesti ada gambar juga .
Kalau tak ada gambar , den akan skip dulu .

Macam biasa , sabtu selalunya hari my kakak ada urusan .
Makanya pagi tu den dah tinggalkan wasiat kat anak buah .
Wasiat ? ... eh , masih panjang umur lagi lah .
Saja je nak guna perkataan tu ... heeeee

Dalam kul 9 pagi , bila perut berbunyi
barulah den keluar dari sarang nan indah itu ...
... heh heh heh .

Cek semua wasiat yang den tinggalkan sudah buat ke belum .
Alhamdulillah , baju sebakul dah bersidai ,
lantai dah bersih bersapu dan baby Ainul dah mandi dan makan .
Cuma yang belum ada , breakfast lah .

Maka dengan ligatnya otak den berputar - putar
Berhenti berputar , jawapannya buat cucur je lah .
Sebab den teringat kat dalam ais box ada udang geragau .

Korang tau udang geragau ?
Tak pe , den jadi wikipedia sekejap .
Udang geragau ni udang halus yang digunakan untuk buat belacan .
Mungkin korang ada nama lain bagi udang geragau ni .

Sudah selesai membuat adunan ,
macam biasa , panggil hanani suruh dia goreng sampai habis .
sebab apa den suruh dia ?
Sebab dialah spesis yang paling pandai mengelat dan paling kuat makan .
Dengan mama boleh ngelat ,
dengan mak usu , jangan haraplah .
Semua orang kena buat kerja .

Mak usu buat apa ?
Denga bergayanya den makan roti sandwic .
... heh heh heh .
Dah lapor beb !


Tumbuh Ekor

Sapa yang nak resepinya cucur udang geragau ,
boleh lah klik SINI .

Tiba masa untuk kenduri cucur udang geragau .
My anak buah dah biasa makan kenduri depan tv sambil layan kartun .
Masa ni , den sedang duduk minum di meja makan .
Tetiba Hanani cakap :

" Nabila , makan duduklah . Jangan baring . Tak baik . "

Dua tiga kali si Hanani menegur
dengan air muka nak menangis den tengok .
Nabila masih tak bangun juga .
Maka selamba je lah den cakap :

" Nabila , makan dengan baring nanti TUMBUH EKOR . "

" Mana ada , tak tumbuh pun mak usu . "

" Kalau tumbuh macam mana . Ko nak buat apa ? 
Ko suka ke bila ko pakai kain , seluar , ada bonjol kat bontot ? "

Cepat - cepat Nabila bangun dan duduk .
Den selambe je masuk bilik .
Dalam bilik den gelak seorang - sorang .
... bhahahaaa .

Den tak sangka sebenarnya nabila boleh percaya macam tu je .
Tapi tu lah cara nak disiplinka mereka .
Den dulu lagi teruk .
Macam - macam pantang larang ada .
Antaranya , jangan nyanyi kat dapur nanti kawin dengan orang tua ... ermmm

Dengan bebudak ni , kita main psiko je baru jalan .



19 comments:

  1. Hahahaha ingatkan budak zaman dulu je percaya benda mengarut macam tu rupanya budak IT pun percaya juga. hahahahaha pandai mak usu

    ReplyDelete
  2. hahah lawak vee... nak dengar cite tak.. taim akak kecik2, mak akak selalu tinggalkan dgn abg sbb mak akak keje, kami ni mmg suka main ujan, satu ari abg akak tensen menegor kami yg takmo dengo.. terus dia cakap.. "hangpa main le ujan tu.. tau tak air ujan tu air kencing jin, sbb tu le kita bleh mimpi dan demam kalu main ujan''. terus kecut perut masuk umah...

    ReplyDelete
  3. ish pandainya makusu mendisiplinkan anak buahnnya..heh..heh..

    ReplyDelete
  4. masa kita kecik dlu, memang ada je pantang larang. meniarap angkat kaki, dikata nyer nanti mak mati. kalau difikirkan balik, memang macam2 lagi la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg byk kan . masa tu percaya je lah apa org tua cakap ...

      Delete
  5. hahah..tau takut..budak2 ni memang kadang2 kena gempaq sikit..kalau dak memang tak bergerak la jawab nya...

    ReplyDelete
  6. Effektif jugak cara macam tu...terus patuh..hehe

    ReplyDelete
  7. hehehe.. biasalah tu.. dulu time kecik, ada je pantang-larang yang tak boleh buat.. tapi bila dah jadi remaja purba ni.. terfikir.. sebab ada pantang-larang tu wujud.. ;)

    ReplyDelete
  8. haha,,kelakar nabila ni..
    kdg2 elok jugak takut2kan mcm tu..klo x..asyik mcm tu je la kan

    ReplyDelete
  9. Hahhahhahabha.....patut a zaman dlu mcm2 pantng larang....hihi

    ReplyDelete
  10. dulu masa kecik-kecik pun selalu diberitahu, jangan makan baring nanti jadi ular. hak3..
    boleh pula pergi percaya.
    >.<

    ReplyDelete
  11. kah kah kah kah mak usu ni mmg kelakar...kalau hanani ckp buat x dgr je ye

    ReplyDelete
  12. hehehe bleh jadi peribahasa baru ni =P makan baring tumbuh ekor..

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...