Rawat Sendiri Di Rumah : Diabetes



Rawat Sendiri Di Rumah : Diabetes | Tiga jenis penyakit yang selalu disebut sebagai 3 sekawan iaitu jantung , darah tinggi dan kencing manis merupakan penyakit biasa yang dihidapi warga emas . Pun begitu , di zaman ini , ketiga-tiga penyakit itu sudah dihidapi seawal usia yang muda .

Rawat Sendiri Di Rumah : Sakit Kencing Manis



Diabetis


Diabetes merupakan penaykit yang sukar dirawat . Menurut pakar perubatan , penyakit diabetes tiada ubatnya . Ubat yang pihak hospital bekalkan hanya sekadar untuk mengawal diabetes menjadi lebih teruk . Justeru itu , pesakit diabetes perlu cuba rawatan alternatif diabetes menggunakan sumber semula jadi .

Rawat Sendiri Di Rumah : Sakit Kencing Manis


Baru - baru ini , sis ada jumpa kaedah baru rawat sendiri di rumah untuk penyakit kencing manis  / diabetis . Maka sangat sesuailah bagi mereka yang menghidapi sakit kencing manis / diabetis untuk mencuba . Malah , bahan-bahan yang diperlukan juga adalah bahan yang korang boleh dapatkan dari dapur . 

Kepada pesakit Diabetis. Pada hari raya kedua saya beraya di rumah pak cik saya yang temankan saya menunaikan haji dalam tahun 1992. Dia baru balik dari keluarTabligh. Dalam pertemuan singkat itu, sempat lah mendengar "ceramah" beliau tentang penyakit. Menurut beliau, walaupun dari segi perubatan moden, sakit kencing manis itu hanya boleh dikawal, namun tidak boleh sembuh, namun dari segi perubatan Islam, penyakit itu tetap ada penawarnya. Dan betul seperti janji Allah, " Setiap penyakit ada ubatnya kecuali kematian". Beliau memaklumkan, untuk merawat kencing manis, perlu dirawat pankerias kerana kerosakannya menyebabkan tidak dapat merembeskan insulin secara normal. Caranya adalah dengan mengambil sebiji buah tomato yang cukup masak (merah). potongkannya dan blend dengan sesudu teh yis (mauripan) dicampur dengan secawan air (air jangan banyak sangat, sebab kalau tomato besar akan menjadi banyak sangat dan sukar untuk dihabiskan). Juga perlu diminum segera sebaik buah tomato dikisar kerana jika dibiarkan, gelembung yis akan memenuhi cawan dan susah untuk meminumnya. Buat 3 hari berturut2, kemudian dos boleh dikurangkan....Perkara ini telah dicuba kepada ibu saudara saya ketika admit di Hospital Putrajaya, kaki beliau yang bengkak susut dan tidak perlu dibedah..semuga anda semua mendapat manafaat dari perkongsian ini. Semuga cepat sembuh..amin...


Kalau ada yang tanya berkesan ke idak , tak lah sis tahu sebab sis tak ada kencing manis / diabetis . Jadinya , kalau penghidap kencing manis nak ahu kesannya , kenalah cuba ya . Sis cuma kongsikan di sini supaya korang boleh cuba .







BACA JUGA :

Extra Peria Rawat Kencing Manis

Rawat Sendiri Di Rumah : Kencing Manis

Ubat Kencing Manis





6 comments:

  1. Assalamualaikum Qaseh...apa kesannya selepas diminum....

    ReplyDelete
  2. syukran berkongsi kaedah rawatan ni..boleh try, sbb saya pun diabetic..

    ReplyDelete
  3. Errkkkk.. yeast campur dgn tomato.. hurmm pelik tapi tak mustahil utk di cuba.. huhuu.. ya allah selamat kan lah dri 3 penyakit ni..

    ReplyDelete
  4. Harap jgnlah sampai kena kencing manis ni susah bab makan sebab org kita kalau kita tengok makanan mesti nak nasi yg mana karbohidart bila dah dicerna akan jadi glukos. Memang baiklah mencuba cara ini kepada yg ada penyakit diabetic kan..

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...