Senaman Kempiskan Perut Yang Mudah


Senaman Kempiskan Perut Yang Mudah | Sebelum ini sis dah banyak kongsikan cara / kaedah kempiskan perut menggunakan minuman yang diadun menggunakan bahan semula jadi termasuk jamu . Minum sahaja kalau tak buat senaman , bukan tak boleh kempes perut tapi lambat prosesnya . Nak cepat , jomlah kita amalkan senaman ringkas ni .


Senaman Kempiskan Perut Yang Mudah

Senaman Kempiskan Perut Yang Mudah



Kalau tahu badan kita perlukan senaman ke tidak , cuba kaedah ini :

1. Duduk di lantai dengan kaki lurus
2. Perlahan pegang ujung jari kaki dengan kedua tanganmu. Tahan kiraan 10 . JIka terasa sesak maka senaman di bawah ini perlu

Bagi korang yang jarang bersenam , gerakannya tidak perlu sempurna asalkan sudah terasa ada otot yang mengencang cukup lah . 

Senaman Kempiskan Perut Yang Mudah

A. Starfish Crunch


1. Posisi badan terlentang. Kedua tangan terbuka. Kaki dibuka lebih lebar dari bahu
2. Angkat tangan kanan bersamaan dengan kaki kiri
3. Angkat tangan kiri bersamaan dengan kaki kanan
4. Ulangi 10 kali

Senaman Kempiskan Perut Yang Mudah

B. Regular Crunches


1. Posisi badan menghadap ke atas, kedua tangan di bawah kepala, kedua kaki ditekuk siki-siku
2. Angkat kepala dan bahu. Dagu dan dada berjarak 1 kepalan tangan
3. Ulangi 10 kali

Senaman Kempiskan Perut Yang Mudah
smile emoticon

C. Bicycle Crunch


1. Posisi badan terlentang. Kaki lurus, kedua tangan di bawah kepala
2. Angkat lutut kiri bertemu dengan sikut kanan. 
3. Angkat lutut kanan bertemu dengan sikut kiri
4. Ulangi 10 kali

Senaman Kempiskan Perut Yang Mudah

D. Crunch Twist


1. Posisi badan terlentang. Kaki dilipat sedikit, kedua tangan di bawah kepala
2. Angkat bahu kanan sampai otot pinggang terasa tertarik. Kembali ke posisi awal
3. Angkat bahu kiri sampai otot pinggang terasa tertarik. Kembali ke posisi awal 
4. Ulangi 10 kali


Senaman Kempiskan Perut Yang Mudah


E. Reverse Crunches


1. Posisi badan terlentang. Kaki diangkat, lutut dilipat siku-siku, kedua tangan di samping
2. Angkat bokong, turun lagi. Sekuatnya saja
3. Ulangi 10 kali


Senaman Kempiskan Perut Yang Mudah

F. Vertical Leg Crunch


1. Posisi badan terlentang. Angkat kaki lurus ke atas, kedua tangan di bawah kepala
2. Angkat bahu. Leher tetap datar, kaki tetap lurus
3. Turunkan bahu
3. Ulangi 10 kali

Senaman Kempiskan Perut Yang Mudah

G. Long Arm Crunch


1. Posisi badan terlentang. Lutut dilipat sedikit, kedua tangan lurus di samping kepala, telapak tangan bersatu
2. Angkat perlahan bahu. Tangan tetap lurus dengan leher
3. Kembali ke posisi awal
3. Ulangi 10 kali


Senaman Kempiskan Perut Yang Mudah


H. Mountain Climbing


1. Posisi badan menghadap ke bawah bertumpu dengan kedua tangan. Badan lurus, bertumpu dengan ujung kaki
2. Angkat lutut kanan ke arah dalam
3. Angkat lutut kiri ke arah dalam
4. Ulangi 10 kali

Senaman Kempiskan Perut Yang Mudah


I. Flutter Kick


1. Posisi badan terlentang. Kedua tangan di samping badan, telapak menghadap lantai, kedua kaki lurus
2. Angkat kedua kaki dan goyangkan santai bergantian seperti gerakan kaki ketika berenang gaya punggung
3. Lakukan selama 60 detik


Kepada sesiapa yang nak melaram dengan baju fit body tu untuk ke majl kahwin ataupun untuk suami , meh le cuba senaman ini ya . Psst ... lebih kurang dua  bulan lagi nak raya . Jom bermula sekarang !




6 comments:

  1. hebat gaya senamnya..stamina perlu ada ni.

    ReplyDelete
  2. Nak try buat la..nak perut cam nasha aziz..hehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg berbaloi buat tau ... kalah nasha ... heheheee

      Delete
  3. Sampai (D) tu nampak macam senang aje tapi cubalah buat, mahu tak terbuat. Maklumlah bersenam setahun sekali!

    Yang selepas (D) tu rasanya kalau paksa buat memang mencungap aje lebih!

    ReplyDelete
    Replies
    1. pelan-pelan buat mesti boleh . yg ptg peluh keluar MD ...

      Delete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...