Makan Kepala Udang Jadi Bodoh


Makan Kepala Udang Jadi Bodoh | beberapa hari lepas , man in the house bawa balik sekilo udang galah yang agak gemuk-gemuk . Maka melehlah air liur semua warga rumah ni termasuk my kakak . Macam biasa , sekilo itu hanya untuk sekali makanlah . Maklumlah , membesarkan 6 orang anak kan. Korang rasa my kakak masak apa dengan udang galah ni ya ? Meh tengoklah gambar di bawah ...

Makan Kepala Udang Jadi Bodoh


Udang galah itu digoreng tepung sahaja ya . Lebih mudah dan my anak buah sangat sukakannya . Maka jenuh la si kakak menunggu gorengan itu selesai ... hehehee .

Oleh kerana tak sabar nak merasa udang galah goreng tepung tu , maka mak usunya ambil le 3 ekor makan kongsi dengan si kecik ainul . Bila si kakak dan si abang nampak , masing-masing ambil juga . Tetiba ...

" mak usu makan kepala udang . "

" kepala udang ler yang paling besar dan sedap . Badan udang tu cinonet je . "

" makan kepala udang nanti bodoh . "

erk ... ye lah . dah itu yang korang belajar dan itu juga yang cikgu korang pesan kan . Hadam je lah . Jawapan mak usunya :

" ko makan tak sambal belacan ? "

Dengan selambanya mereka anggukkan kepala .

Maka dengan senyum ler mak usunya sambung mengomel :

" belacan tu kan dibuat dari udang kecil . kepala udang campur sekali . korang rasa jadi bodoh tak makan sambal belacan ? "

Masing-masing terdiam . Tu lah , mak usunya ni hidup dah lama , jadinya ayat makan kepala udang jadi bodoh , makan kepala ikan jadi bodoh , tu semua mak usu dah hadam dah !

Selesai makan malam , sis tanya pad my kakak :

" budak-budak tu makan tak sambal belacan ? "

" uhhh  , licin ! "

Hahahaaa ... kalau dah suka , tibai je kan . Tu lah budak . Kalau cikgu suruh terjun sungai pun dia buat walaupun sungai tu deras airnya kan !

My anak buah kat kampung tu pun sama juga . Tak nak makan kepala ikan takut jadi bodoh . Ok lah kan , dapat gak masuk politek .

Sis dan my kakak tak ada pantang pun . Masuk gak yang namanya Univerisiti tu . heh heh heh .

Sis teringat maria tunku sabri , pengacara rancangan JJCM kat TV3 satu masa dulu . Katanya , rugi sapa tak makan kepala udang sebab kepala udanglah yang sedap berbanding badannya . Kan kat kepala udang tu kadangkala ada telurnya . Tapi yang dia makan masa tu lobster ya . Bapak kepada segala udang .

Kalau bab ikan , sis memang tak boleh tahan dengan kepala ikan dukang / mayong / duri masak asam pedas . Dulu masa masih di kampung , siap berebut dengan uda nak makan kepala ikan tu tau . Dah tak fikir pun boleh jadi bodoh . Alhamdulillah , dengan izin Allah , jejak juga kaki ni kat universiti .

Nasihat den senang je . Kalau nak pandai , setiap selepas solat subuh tu , bacalah sedikit ayat al-Quran . Kalau ada banyak masa , bacalah ayatul Qursi . Korang makan banyak kepala ikan ke udang ke , korang pandai juga sebab hati terang .

Kalau korang malas belajar , tak makan kelapa udang dan kepala ikan pun tak pandai juga kan ... meh meh meh .






4 comments:

  1. Kita dah biasa dimomok2 kan makan kepala udang atau ikan jadi bodoh,yang mana taat akan ikut sebab tak mahu jadi bodoh.Anak2 akak tak pernah larang pun makan kepala ikan atau udang ,cuma bimbang kan tercekik tulang je.

    ReplyDelete
  2. samalah dgn lya..kalo bhgian udang..part kepala tu paling sedap..rasa manis udang...

    ReplyDelete
  3. HMM MKN JE APA YG TERINGIN KAN ASAL XMENIMBULKAN RISIKO XBAIK KPD TUBUH MCM ALAHAN KE...

    ReplyDelete
  4. Hehe, setuju, setuju. Rugi ler kalau tak makan kepala udang. Dah la udang mahal. Takkan nak buang je kepalanya.

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...