Tips Mudah Bersihkan Oven Yang Kotor


Tips Mudah Bersihkan Oven Yang Kotor | Kalau di dapur tak ada oven , rasanya macam kurang sesuatu kan . Ibarat patah tangan lah kalau nak membakar kek , biskut , pai , ikan , daging dan lainnya . Kalau bab kek , boleh je dikukus tapi kalau biskut , korang beli je dekat kedai kalau tak ada oven ... meh meh meh . 

 Tips Mudah Bersihkan Oven Yang Kotor



Tips Mudah Bersihkan Oven Yang Kotor


Guna oven memang seronok . Tapi kalau korang bakar ikan , daging , selalunya oven akan kotorkan . Bila dah kotor tu , nak cuci memang lah malas kan . Nak jadikan kilat macam asal pun bukannya mudah . Kat bawah ni sis kongsikan cara mudah bersihkan oven yang kotor untuk korang cuba .

Bahan diperlukan:

● Air
● Botol Spray
● Baking Soda
● Kain Buruk
● Cuka
● Mangkuk kecik


Caranya:


1. Keluarkan semua perkakasan dalam oven

2. Camporkan 2 sudu teh baking soda dng air dalam mangkuk tadi. Tujuan utk jadikan campuran tu kepada pes supaya mudah sapukan pada permukaan kotor.

3. Sapukan pes tadi pada permukaan kotor dalam oven hangpa, baking soda tu akan bertukar jadi warna perang.

4. Biarkan 12jam untuk bg dia jadi magik heheh ini serius tau.

5. Cukup 12jam, ambik kain buruk, lap sebanyak mungkin baking soda tu.

6. Letakkan cuka dalam botol spray dan sembur permukaan yg masih ada saki baki baking soda tu.

7. Kemudian lap dengan kain buruk.

8. Letak kain buruk tadi dalam oven.

9. On oven dng temperature rendah lbh kurang 10-15 min dan biar ia kering.

10. Settle...



Permukaan kaca (pintu) oven:


1. Ulang langkah 1 tadi.

2. Sapu pes tu pada kaca pintu oven tu.

3. Biar 30 minit.

4. Guna kain buruk untuk lap.

Dah settle... hasil dapat macam dalam gambar.






1 comment:

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...