Jangan Rasa Macam Ni Selepas Balik Dari Kampung !


Jangan Rasa Macam Ni Selepas Balik Dari Kampung ! | Raya Syawal baru sahaja selesai minggu lepas . Pun begitu , rasanya masah rampai yang belum habis kongsikan cerita raya di blog . Malah ada juga yang masih terbayang-bayang keseronokan berkumpul bersama ahli keluarga di kampung . Tak cukup dengan itu , terkenang juga keresonokkan bila berjumpa saudara mara .


Jangan Rasa Macam Ni Selepas Balik Dari Kampung !


Tapi tak mengapa . Kan sebulan dari sekarang kita akan sambut raya lagi . Ya , raya haji . Kebetulan tahun ini raya haji jatuh pada cuti persekolahan . Jadi mudah le sesiapa yang nak ambil cuti sambut raya dan buat korban juga .

Keseronokan raya haji ni sebab takbir raya lebih dari satu hari walaupun tak semeriah raya syawal . Jangan lupa berpuasa juga ya tapi jangan berpuasa pula pada hari-hari yang tidak dibenarkan berpuasa . Ada tiga hari iaitu pada 11 , 12 dan 13 Zulhijjah yang disebut sebagai hari Tasyrik .

Balik kampung memang seronok . Yang tak seronoknya adalah perasaan selepas balik dari kampung . Macam - macam perasaan ada tapi Jangan Rasa Macam Ni Selepas Balik Dari Kampung ya . Bukannya kita tak boleh balik kampung lagi kan . In sha Allah , panjang umur , kita boleh balik kampung . Kampung kita pun tak ke mana . Ada je kat situ . Cuma mungkin suasana dan keadaan tempt itu saja yang akan berubah juga penghuninya .

Ayat tulah yang sis gunakan bila pujuk hati sendiri . Maklumlah , kat kampung sis tu ada ladang  . Mini ladang yang my kakak buat . Pokok buah-buahan pun banyak juga . Rasa heaven betul bila dapat petik yang segar dari ladang tanpa racun perosak . Lagi best bila boleh melantak jus pegaga setiap hari ... heh heh heh .


10 comments:

  1. SESEKALI BALIK KAMPUNG SERONOK CTERCERTA YA QV

    ReplyDelete
  2. Hidup berladang bukannya mudah. Banyak rintangan yang perlu ditempuh.
    Sesekali pulang memang terasa keindahannya saja.

    ReplyDelete
  3. kg halaman tmpat pling best n tenang...

    last feeling2 balik kg..time blajo dlu.. hehe..skarang kmpung sekankang kera je dr rmh..

    ReplyDelete
  4. selalu balik kg inlaw kat kuala selangor..kalau tak duduk kl je lah kite:)

    ReplyDelete
  5. Bila dah balik kampung, selepas tu nak kena balik ke tempat belajar/ kerja tu yang tak berapa nak seronok. Sebab cuti dah habis. Huhuhu.

    ReplyDelete
  6. lama tak balik kg di gerik. mesti durian byk lg. huhu

    ReplyDelete
  7. tempat jatuh lg dikenang in ikan pula kg sendiri

    ReplyDelete
  8. Saya jarang balik kampung tapi kalau balik tu memang seronoklah walaupun bukan ada apa pun di kampung. Balik-balik, terjah Square One aje. Balik-balik, melantak aje kerjanya ^_^

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...