Kesalahan Yang Korang Selau Buat Bila Cuci Baju


Kesalahan Yang Korang Selau Buat Bila Cuci Baju | Mencuci baju di zaman sekarang ni mudah saja sebab dah ada mesin basuh baju . Cuma perlu ambil saja baju kotor yang berlonggok , sumbat dalam mesin basuh , masukkan sabun , tekan on . Tahulah mesin tu buat kerja . Senang kan . Kalau masih malas cuci baju juga , baik ko tak yah pakai baju ... heh heh heh .


Kesalahan Yang Korang Selau Buat Bila Cuci Baju




Kesalahan Yang Korang Selau Buat Bila Cuci Baju


Tapi korang kena tahu juga , bukan semua jenis material pakaian itu sama cara cucuiannya . Itulah Kesalahan Yang Korang Selau Buat Bila Cuci Baju . Bayangkan korang baru je beli baju baru , pastu cuci campur dengan baju lain , pastu warnanya luntur dan meresap ke pakaian yang lainnya . Boleh nangis tau . Lagilah kalau baju tu mahal harganya . Itu baru bab warna , lum lagi bab tudung / baju yang ada banyak aksessori dan dari jenis material yang berbeza .

Selain itu , cuci baju guna mesin ni sebenarnya cuma hilangkan bau peluh je . Bab kotoran yang anak korang buat tu ( maklumlah anak-anak kan lasak ) , kekotoran pada hujung selur dan pada baju putih pun selalunya tak hilang . 

Kotoran lak ada banyak jenis . Ada kekotoran dari tanah ( ni senang sikit cuci ) , minyak , pewarna dan lainnya . Bahan yang boleh hilangkan kekotoran itu pun berbeza . Ada yang hilang bila guna klorok ada juga yang boleh hilang jika gunakan sabun mandi .

Kalau zaman dulu kan , masa masih belum ada teknologi mesin basuh , cuci guna berus tu lagi bersih tau . Cara old school lagi puas hati sebenarnya . Korang rasa , korang ada buat tak ? ... hujung minggu je kot . Tu pun dengan merungut dan membebel - bebel je mulut ... hahahaaaa .

10 Sila komen:

  1. Reen kalau ade anak mungkin akan basuh guna tangan.. Lagi2 bhgian koler baju skolah lelaki. Hihi

    ReplyDelete
  2. Zaman moden ni, banyak kerja yang semakin mudah.
    Tapi kena ada caranya.

    ReplyDelete
  3. SS tak pernah cuci baju... Mesin yang cuci... Kalu boleh.. nak mesin sidai dan lipat sekali... ehhhh... baik amik orang gaji... keh keh keh....

    ReplyDelete
  4. sekarang ni saya tengah buat cara manual..basuh pakai tangan..sebab tengah join kursus dan tempat tinggal pula tak sediakan mesin basuh baju =)

    ReplyDelete
  5. DULU BASUH KAIN BERBESEN BESEN MAIN BERUS JE LA NI SEMUA MASUK MESIN JE TUPUN MLS NK BUAT HEH..HEH,,

    ReplyDelete
  6. akk sediakan basket untuk asingkan baju jenis lembut, keras n pakaian dalam. tapi lebur skali basuh asal muat mesin. baju putih dn yg menurun memang basuh asing..

    ReplyDelete
  7. paling sadis..bju kaler tsilap rendam klorox

    ReplyDelete
  8. Penat tau bab cuci baju ni. Kena asingkan itu ini. Yang ni basuh dengan mesin, yang itu kena cuci tangan. Yang ni kena celup-celup aje dengan pewangi. Aduhai, rasa nak nangis kalau basuh pakaian di hujung minggu tu!

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...